اعتراضات در خوزستان برای پنجمین شب متوالی ادامه یافت

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۹

اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی در این استان برای پنجمین شب متوالی در شهرهای مختلف ادامه یافت.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که از جمله شهرهای اهواز، رامهرمز و سوسنگرد در شامگاه دوشنبه ۲۸ تیر صحنه این اعتراضات بوده است.

در برخی از این ویدیوها صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود و همچنین حضور نیروهای امنیتی نیز به چشم می‌آید.

تاکنون در این اعتراضات دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند و برخی از گزارش‌های تاییدنشده نیز شمار قربانیان را چهار نفر عنوان می‌کند.

با این حال معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان از «برقراری آرامش» در سطخ استان خبر داده است.

ولی الله حیاتی روز دوشنبه گفت: «در هفته گذشته چند اعتراض محدود در مناطقی از استان خوزستان به کمبود آب از سوی مردم داشتیم که به صورت کاملا مسالمت آمیز بود و بدون درگیری ماموران انتظامی با آنان پایان یافت اما موج سواران معاند نظام در تلاش هستند که خبرسازی کنند و به نوعی آرامش جامعه را بر هم زنند.»

به گفته وی، در جریان این اعتراضات تنها یک جوان در شادگان کشته شد و «آن هم به دست اغتشاشگرانی که به سمت یک ترانس برق شلیک کردند و بعد از اصابت تیر به ترانس و برگشت آن، او کشته شد».

اشاره این مقام دولت ایران به کشته شدن مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله است. با این حال گزارش‌های مختلف گویای آن است که قاسم خضیری ۱۷ ساله نیز در این اعتراضات کشته شده است.

معاون امنیتی استانداری خوزستان در نهایت مدعی شد که «اکنون آرامش در همه شهرهای استان برقرار است و مردم به زندگی روزمره خود مشغول هستند و مسئولان هم در تلاش برای رفع مشکلات تنش آبی استان هستند در حالی که رسانه‌ها ی معاند وعوامل آنها در داخل کشور نشسته و اخبار دروغین تهیه و در بستر فضای مجازی پخش می‌کنند».

روز دوشنبه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که به منظور مدیریت خشکسالی و جبران کمبود منابع آب استان خوزستان، مبلغ ۵۷۵ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی پرداخت کرد که پنجاه درصد اعتبارات مصوبه هیات وزیران است.

به گفته امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، این مبلغ به منظور کاهش اثرات خشکسالی و آبرسانی به عشایر و روستاییان، مقابله با تنش آب شرب، کشاورزی و منابع طبیعی، لایروبی کانالها از محل بودجه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری است.

یک روز قبل از آن محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که هیئت دولت با اختصاص اعتبار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی «برای رفع مشکلات خوزستان» موافقت کرده است.

استان خوزستان امسال یکی از گرمترین تابستان‌های خود را سپری می‌کند و طی هفته‌های اخیر افزایش دما در این استان چند بار باعث شد اداره‌های دولتی بیشتر شهرهای خوزستان تعطیل شوند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس، پایگاه خبری ۵۵ آنلاین، رادیو فردا و شبکه‌های اجتماعی؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *