دانشگاه صنعتی شریف: دانشجویان فقط برای ترک ایران درس می‌خوانند

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۹

علی محمد افشین همتیار، مدیر امور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف در تهران روز دوشنبه از مهاجرت تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه در سال‌های اخیر به دلایل «صرفا غیرعلمی» خبر داد و گفت: برای ادامه تحصیل، دانشجویان زیادی به خارج از کشور می‌روند، زیرا از اینجا ناامید شدند و سراغ هرچه که در خارج از کشور باشد می‌روند، اما اینکه چه تعداد ماندند و چه تعداد برگشتند مشخص نیست.

افشین همتیار در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ادامه داد: در سال‌های اخیر دانشجویان آینده روشنی برای خود در کشور قائل نیستند. آن‌ها فقط می‌خواهند به خارج از کشور بروند و برای همین پذیرش می‌گیرند.

این استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف تاکید کرد: دانشجویان آینده روشنی نمی‌بییند و می‌گویند درست است که با خارج رفتن ممکن است خیلی چیز‌ها را از دست بدهم، اما حداقل یک ثباتی در آنجا وجود دارد که در ایران وجود ندارد.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشجویان شریف امکان این را دارند که از کشور بروند، زیرا نسبت به سایرین استعداد بالاتری داشته و در دانشگاه معتبری‌تری درس خوانده‌اند، از این رو شرایط برایشان فراهم‌تر است.

افشین همتیار اضافه کرد: البته این جو در دانشگاه‌های دیگر هم وجود دارد، اما شرایط رفتن برایشان فراهم نمی‌شوند. اینطور نیست که دانشجویان دانشگاه‌های درجه دو نمی‌خواهند از کشور بروند، بلکه شرایطش را ندارند.

او گفت: یکی از دانشجویانی که اهل خارج رفتن هم نبود به من گفت برای ادامه تحصیل خود چه کاری باید انجام دهد؟ من به او گفتم که اگر می‌خواهی استاد دانشگاه شوی تا مقطع دکتری ادامه تحصیل بده، اما اگر می‌خواهی وارد صنعت شوی تا مقطع لیسانس کافی است، زیرا صنعت ما آنقدر پیشرفته نیست که به تحقیقات روز وابستگی داشته باشد.

وی درباره نگرانی بابت تامین شغل برای فارغ التحصیلان گفت: پشنهاد کار برای دیپلمه‌های بیکار راحت‌تر از پیدا کردن کار برای لیسانسه‌های بیکار است. زیرا آن‌ها می‌گویند ما این همه درس خوانده‌ایم که فلان شغل یا فلان درآمد را داشته باشم؟ پس اصلا سرکار نمی‌روم تا شغلی که می‎خواهم پیش بیاید.

مدیرامور اجتماعی دانشگاهی صنعتی شریف درباره کاهش آمار داوطلبان کنکور گفت: طی سال‌های گذشته آمار ورودی‌ها به مجموعه‌های آموزش عالی کمتر شده، زیرا جمعیت کاهش پیدا کرده است. در سال ۷۹ تعداد داوطلبان کنکور بیش از دو میلیون نفر بود که تعداد زیادی از آن‌ها در رشته ریاضی و فیزیک بودند اما امسال این آمار به حدود یک میلیون نفر رسیده و بیشتر آن‌ها در رشته تجربی بوده‌اند.

وی گفت: یکی از دانشجویان ما در پردیس دانشگاه دولتی دندانپزشکی می‎خواند و در کنار آنهم در رشته کامپیوتر پردیس شریف تحصیل می‌کند. وقتی از او پرسیدم چرا هم زمان در دو رشته دشوار تحصیل می‌کند، پاسخ داد که شاید آینده شغلی دندانپزشکی مناسب نباشد بنابراین تصمیم گرفتم که کامپیوتر هم بخوانم!

همتیار ادامه داد: این برای من عجیب بود که شخصی در رشته دندانپزشکی نگران آینده کاری خود باشد.
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *