بازداشت فعالان مدنی در تبریز و ادامه بازداشت‌های خانه به خانه در خوزستان

By | ۱۴۰۰-۰۵-۰۴

همزمان با گزارش‌ها درباره بازداشت خانه به خانه فعالان مدنی و معترضان در خوزستان، گزارش‌هایی از بازداشت تعدادی از فعالان مدنی در تبریز منتشر شده است.

سایت هرانا خبر داد که عصر روز شنبه سیامک کوشی، فعال ترک ، ابتدا از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ساعاتی بازجویی آزاد شده بود اما بار دیگر از ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. او مهر ماه سال گذشته نیز در جریان اعتراضات مربوط به جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بازداشت شده بود.

این سایت همچنین خبر داد که اولدوز قاسمی، صمد لادوندی‌، محمد محمودی و داود رحیمی شهروندان ساکن تبریز، روز شنبه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. اولدوز قاسمی سال ۹۷ نیز بازداشت و با وثیقه آزاد شده بود.

ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌‌دهد که ماموران یگان ویژه، بازداشت شدگان اعتراض روز شنبه در تبریز را بعد از پیاده کردن از خودرو، با چشم‌بند به کلانتری انتقال می‌‌دهند.

در همین حال مصطفی دانشجو، وکیل، در توییتر در واکنش به این ویدیو نوشت که بر اساس قانون حقوق شهروندی، بستن چشم بند و تحقیر افراد در حین بازداشت غیر قانونی است.

روز شنبه و همزمان با ادامه اعتراض ها در چندین نقطه ایران، گروهی از مردم تبریز با برگزاری تجمع خیابانی از اعتراض های شهروندان در خوزستان حمایت کردند.

با این حال محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز، روز یکشنبه درباره اعتراضات خوزستان گفت: «برخی خشونت‌هاى مقطعى و سوءاستفاده عناصر تجزیه‌طلب شد، اما مردم این دیار با درک هوشمندانه از موقعیت و شرایط کشور، دلخورى‌ها و گلایه‌هاى خود را از مسیرهاى قانونى و در گفتگو با مسئولان و از طریق نمایندگان مجلس و خبرگان پیگیرى می کنند.»

ادامه بازداشت ها در خوزستان و دستور رییس قوه قضاییه درباره بازداشت‌شدگان

بازداشت‌های گسترده فعالان مدنی و جوانان در شهرهای اهواز، شادگان، ماهشهر، شهر جراحی، حمیدیه، خرمشهر، سوسنگرد، ایذه و شوش طی روز و شامگاه شنبه ادامه یافت. به گفته منابع محلی، این بازداشت‌ها از سوی نیروهای سپاه پاسداران انجام می‌شود و بازداشت‌شدگان به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند.

سایت هرانا روز دوم مرداد نام ۱۰۲ نفر از بازداشت شدگان را منتشر کرده بود و پس از آن نیز نام تعدادی دیگر منتشر شده است.

با وجود گزارش‌ها درباره ادامه بازداشت گسترده معترضان و فعالان مدنی در خوزستان، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، در تماس تلفنی با رییس کل دادگستری استان خوزستان دستور داد، افرادی که در اعتراضات این استان «صرفا به خاطر اعتراض» بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، که خود زاده اهواز است روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه در حساب توییتر خود خبر داده بود که «به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشت های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند.»

در همین حال برخی از وکلا در توییتر این پرسش را مطرح کرده اند که اگر این افراد مرتکب جرم نشده‌اند، چرا بازداشت شده اند، چرا که اعتراض مسالمت آمیز جرم محسوب نمی‌شود.

شامگاه شنبه نیز با وجود استقرار هزاران مامور یگان ویژه و سپاه پاسداران و جود سنگین امنیتی، جمعی از مردم و جوانان معترض در شهرهای خوزستان به خیابان آمدند. نیروهای امنیتی به سوی محل تجمع معترضان گاز اشک آور پرتاب کرده و تیراندازی کردند و همزمان اینترنت موبایل برخی از اپراتورها که بعد از چند روز قطعی روز شنبه برای ساعاتی قطع شده بود، بار دیگر به طور کامل قطع شد.

در روزهای گذشته گروه‌های مختلفی با صدور بیانیه از معترضان خوزستان حمایت کرده‌اند. در همین حال کانون صنفی معلمان همدان در بیانیه ای اعلام کرد: «جور و جفا و بیدادی که امروز گلوی هموطنان عزیز ما در خوزستان را می فشارد، تمامی مردم ایران را آزرده خاطر ساخته است.»

کانون صنفی معلمان گیلان نیز تاکید کرد که «این صدا سرکوب شدنی نیست» و «تئوری النصر بالرعب تئوری شکست خورده» است. این کانون خواستار آن شد که از مردم خوزستان عذرخواهی شود و افزود که «اگر حکومتگران جز این اندیشه کنند، مسلما بحران‌ها و اعتراضات مردم گسترده‌تر می‌شود.»

شامگاه شنبه نیز در دهمین شب اعتراضات خوزستان، گروهی از مردم بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و سقز در استان کردستان با برگزاری تظاهرات خیابانی از اعتراض های شهروندان در خوزستان حمایت کردند. گزارش هایی نیز درباره تجمع در حمایت از معترضان در ایلام و کرج منتشر شده است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *