مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور:۳۰۰ شهر در تنش آبی به سر می‌برند/آبرسانی به ۸۰۰۰ روستا با تانکر / ۷۰۲ روستای خوزستان از آب پایدار برخوردار می‌شوند

By | ۱۴۰۰-۰۵-۰۵

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر در 300 شهر میزان تولید و مصرف آب برابر است، افزود: فعلا مشکل جدی در تامین آب نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا جانباز در حاشیه بازدید از مرکز کنترل آب تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طی روزهای گذشته با افزایش درجه حرارت مواجه بودیم، اما بر اساس برنامه‌ریزی به گونه‌ای اقدام شد که در اکثر شهرها مشکل خاصی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در 300 شهر میزان تولید و مصرف آب برابر است، خاطرنشان کرد: فعلا مشکل جدی در تامین آب نداریم. اگر افزایش مصرف و یا حادثه‌ای رخ دهد مشخص خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه اکنون 8000 روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند، تصریح کرد: امسال به لحاظ بارش سال سختی داشتیم و طی 52 سال گذشته خشک‌ترین و گرم‌ترین سال را سپری می‌کنیم، اما سعی می‌کنیم که با کمترین مشکل آب شرب تامین شود.

وی یادآور شد: طی روزهای گذشته اعتباراتی از خزانه دریافت شد که بتوانیم خدمات‌رسانی را تسریع کنیم.

جانباز با اشاره به موضوع کم‌آبی در خوزستان که بر اثر مدیریت آب سدها حادث شد و منجر به کاهش دبی رودها در پایین دست شده است، گفت: عمده مشکل مربوط به تامین آب کشاورزی و دام بود، البته تعدادی از روستاهای انتهای کرخه نیز دچار مشکل شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور توضیح داد: با برنامه‌ریزی که انجام شد، ضمن اطمینان از تامین آب فصل پاییز همه دست‌اندرکاران جهت تامین آب 702 روستای استان دست به کار شدند و برنامه‌ریزی شد که تا پایان سال مشکل آب 500 روستا حل شود.

جانباز تاکید کرد: طبق مصوبه هفته گذشته دولت که اعتبارات آن نیز تامین شد، مقرر شد که 702 روستا از آب پایدار برخوردار باشند.

وی با اشاره به اجرای 4 طرح بزرگ آبرسانی در خوزستان تصریح کرد: بزرگترین این طرح‌ها سامانه غدیر است که 25 متر بر ثانیه ظرفیت دارد. طرح‌های دیگر آبرسانی به شهرهای مرکزی، شمال شرق و جنوب شرق استان است که با اختصاص اعتبار، اجرایی خواهند شد. بخشی از اعتبارها از فاینانس داخلی و بخشی نیز از فاینانس خارجی تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: در حال حاضر 75 درصد جمعیت استان خوزستان از آب سطحی استفاده می‌کنند و این در حالی است که این عدد به طور متوسط در کشور 50 درصد است.

جانباز در پاسخ به ایلنا درباره تامین آب استان اصفهان نیز گفت: ما در این استان سامانه 5 میلیون نفری داریم که اکثر شهرها و روستاها را آبرسانی می‌کند اما متاسفانه به دلیل محدودیت منابع آبی و کمبود بارش، میزان تامین آب افزایش نیافته اما برنامه‌ریزی می‌کنیم که با مدیریت هوشمند فشار آب، آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که طی دو تا سه روز آینده با کاهش دما بخش زیادی از شهرها دارای آب پایدار باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه با اشاره به اینکه در تهران آب با بهترین کیفیت در دسترس مردم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: طی یک سال گذشته 2.5 درصد تعداد مشترکین افزایش یافته اما میزان مصرف آب تنها یک درصد افزایش یافته است درواقع شهروندان تهرانی 1.5 درصد آب کمتری مصرف کرده‌اند.

جانباز خاطرنشان کرد: ما با برنامه‌ریزی و مدیریت مخازن سعی می‌کنیم حتی در پاییز کم‌بارش نیز کوچکترین مشکلی نداشته باشیم هرچند میزان ورودی سدها کاهش یافته است.

وی درباره هشدار قطعی به مشترکین پرمصرف تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد مشترکین طبق الگو مصرف آب دارند در هر حال ما سعی می‌کنیم در شرایط سخت گرما و کرونا بدون دغدغه آب مورد نیاز مردم تامین شود. سال‌های گذشته با استفاده از ابزارهایی آب مشترکین پرمصرف قطع می‌شد اما به دلیل اینکه برخی انشعابات مشترک است، سعی می‌کنیم قطعی نداشته باشیم ضمن اینکه طی 15 سال گذشته سعی شده برای منازل جدید انشعابات مجزا در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره تاثیر قطعی برق بر تاسیسات آبی گفت: از ابتدای امسال هماهنگی‌هایی با توانیر داشتیم و تاکنون قطعی برق روی فیدرهای اصلی تاسیسات آب و فاضلاب اعمال نشده است. البته حدود 27 درصد نیز دیزل ژنراتور داریم و برخی چاه‌ها نیز که فاقد ژنراتور هستند هماهنگ شده که کمترین قطعی اعمال شود.

جانباز با بیان اینکه مصرف آب لحظه‌ای در تهران 38 هزار متر بر ثانیه است، افزود: اگر این میزان مصرف با بطری‌های آب معدنی محاسبه شود در هر ثانیه 35 هزار بطری آب معدنی در تهران مصرف می‌شود.

وی پیک مصرف آب تهران در سال جاری را خرداد ماه و 49 هزار متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: با هر یک درجه افزایش دما 50 تا 70 هزار متر مکعب مصرف آب افزایش می‌یابد.

جانباز با بیان اینکه در سال جاری با توجه به خشکسالی 2 متر از سطح آب سدها کم شده، خاطرنشان کرد: با مدیریت توانستیم از پیک مصرف عبور کنیم ضمن اینکه بر اساس بدترین سناریو به سمتی می‌رویم که آب مخازن و سدها حفظ شود تا مردم حتی در پاییز کم‌باران مشکلی نداشته باشند.

وی با یادآوری اینکه امسال در استان تهران میزان بارندگی 435 میلی‌متر به 280 میلی‌متر رسیده است، افزود: حجم مخازن 38 درصد کاهش یافته یعنی از یک میلیون و 80 هزار متر مکعب به 700 میلیون متر مکعب رسیده یعنی 380 میلیون متر مکعب کاهش را شاهد بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور همچنین گفت: مشترکین در هر نقطه‌ای از کشور در صورت بروز مشکل می‌توانند با تلفن 122 تماس گرفته و با ارتباط با مرکز CRM مشکلات خود را مطرح کنند.

جانباز درباره کیفیت آب تهران نیز یادآور شد: 78 آزمایشگاه تخصصی در سطح استان فعال هستند که دارای گواهینامه از داکس آلمان هستند. ما تمامی فاکتورهای بین‌المللی رعایت استاندارد آب باکیفیت را داریم ضمن اینکه باید گفت 99.9 دهم درصد آب در تهران در سطح عالی و باکیفیت است.

وی با بیان اینکه بعد از کرونا اولین آزمایشگاه آبی در تهران نسبت به اندازه‌گیری سطح ورود ویروس در آب آشامیدنی پساب و فاضلاب اقدام کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان کولر باقیمانده در آب برای جلوگیری از آلودگی با کرونا بین نیم تا 8 دهم درصد است که در حد مطلوب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور همچنین گفت: در سطح استان تهران 387 سیستم آنلاین لحظه‌ای مجهز به سولار هستند که حتی در عملیات‌های خرابکارانه و قطع برق نیز فعال هستند و هر 5 ثانیه یک بار پارامترهای آلاینده آب را مطالعه می‌کنند و سطح کلر هدایت الکتریکی و آلاینده را به طور کامل رصد می‌کنند بنابراین بر مبنای شاخص‌های جهانی، کیفیت آب تهران بر اساس شاخص‌های جهانی استاندارد عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *