۳۰۰ میلیون تومان قیمت ارزانترین جهیزیه

By | ۱۴۰۰-۰۵-۰۹

 عضو هیئت مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید: با شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، استقبال از کالا‌های بی کیفیت و ارزان برای خرید جهیزیه افزایش داشته است.حسین شهرستانی عضو هیئت مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم خانگی  با اشاره به انتخاب نوع کالا برای تکمیل یک جهیزیه گفت: در حال حاضر خرید سه نوع جهیزیه در کشور متداول شده است. دسته اول خرید لوازم خانگی با حداقل هزینه و کیفیت است. در حدی که احتیاجات اولیه را فراهم کند، حالا اگر موتور یخچال صدا بدهد، برفک بزند و جای کافی نداشته باشد، به آن توجه‌ای نمی‌شود! که همین نوع سبد لوازم خانگی حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه بَر خواهد بود.

به گفته شهرستانی؛ دسته دوم تهیه جهیزیه مربوط به اقشار متوسط جامعه است که لوازم خانگی را با یک کیفیت معقول و متوسط با انتخاب کالای ایرانی معادل ۱۰۰ میلیون برآورد می‌شود.این فعال صنفی با اشاره به دسته سوم جامعه گفت: این گروه سبد کالاجهت جهیزیه را درجه یک انتخاب می‌کنند و برای خرید آن تا ۴۰۰ میلیون هزینه می‌کنند. البته عده‌ای دیگری هم در همین جامعه ما هستند که با عنوان لاکچری بدنبال کالا‌هایی جهت تکمیل جهیزیه می‌باشند که باید پول‌های لاکچری برای آن‌ها پرداخت کنند و ارقام نجومی آن بسیار متفاوت و سلیقه‌ای است.

شهرستانی با توضیح شرایط فعلی خرید جهیزیه یادآور شد: گرانی کالا و لوازم خانگی و سایر هزینه‌های تشکیل زندگی، فرصت ازدواج را از بیشتر جوانان کشور گرفته است. هرچند برخی از نهاد‌های مردمی با کمک‌های خود بخشی از این مشکل را پوشش می‌دهند، اما این کمک‌ها شامل همه افراد و گروه‌های جامعه نمی‌شود.وی تصریح داشت: از سوی دیگر بیشتر وعده‌های ارائه تسهیلات خرید جهیزیه از سوی دولت روی کاغذ مانده و مردم علی رغم استقبال از این نوع حمایت ها، همچنان بلاتکلیف اند.به اعتقاد عضو هیئت مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم خانگی، با شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، استقبال جهت تهیه جهیزیه ازنوع سبد اول هر روز بیشتر خواهد شد.

سونامی گرانی سیمان و روغن به بازار لوازم خانگی می‌رسد
عضو هیئت مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که قیمت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته چقدر تغییر داشته است، گفت: قیمت کالای خانگی در دو مقطع زمانی قابل ارزیابی است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ قیمت کالای خانگی با توجه به نوع و درصد وارداتی بودن لوازم مورد نیاز تولید، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح داشت: از سوی دیگر از پایان سال ۱۳۹۹ تا چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۰قیمت کالای خانگی با افزایش حدود ۱۵ درصد مواجه شده که این میزان با توجه به افزایش هزینه‌های دستمزد، بیمه، مواد اولیه و … بسیار منطقی است.عضو هیئت مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم خانگی گفت:، اما از چند هفته گذشته سناریوی جدید افزایش ۲۰۰ -۳۰۰ درصدی قیمت برخی محصولات مانند سیمان، روغن موتور و. قطعاً بر روی سایر بازار‌ها و کالا‌ها مانند لوازم خانگی نیز اثر گذار خواهد بود.

شهرستانی ادامه داد: از این رو در ادامه سال و با توجه به شرایط حاضر، قبل از گرانی کالا‌ها مردم جهت خرید به بازار هجوم خواهند آورد و این موضوع عرضه و تقاضا را برهم می‌زند. در این زمان گرانی کالای لوازم خانگی قطعی خواهد شد.وی تأکید داشت: احتمال گرانی لوازم خانگی زمانی غیر قابل اجرا خواهد بود که با آمدن دولت آقای رئیسی سیگنال‌های آرامش نیز به بازار برسد و اطمینان عرضه کافی کالا با قیمت ثابت به مردم داده شود.

گرانی کالا؛ جهیزیه‌های گران
در میان بازار لوازم خانگی امین حضور تهران عده‌ای به دنبال کالای ایرانی و برخی خواهان کالای خارجی هستند. هرچند لوازم خانگی ساخت ایران نیز آنقدر گران شده که قیمت آن‌ها نیز خیلی با برند‌های خارجی دارای نوع ۲ متفاوت نیست.فهرستی از دل این بازار قدیمی لوازم خانگی تهیه شد تا حداقل‌های لازم برای شروع یک زندگی دو نفره با توجه به ارزان‌ترین برند‌های موجود برآورد قیمت شود. براساس اجناس موجود در بازار باید گفت که حداقل هزینه یخچال فریزر ۱۸ میلیون تومان است. برای کالا‌هایی مانند اجاق گاز چهار شعله کوچک و جاروبرقی به ترتیب باید ۷ میلیون و همینطور ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار در نظرگرفت.

البته تمام خرید جهیزیه معطوف به محدوده امین حضور تهران نمی‌شود. برای خرید یک دست مبل ۷ نفره ساده از مرکز خرید مبلمان و سایر وسایل چوبی در تهران باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کرد. تخت خواب نیز در کمترین قیمت به مبلغ ۶ تومان در بازار به فروش می‌رسد.سرویس چینی دوازده نفره، فرش و تلویزیون در صورت ماشینی بودن فرش، وسایلی مانند سرویس قابلمه، قاشق و چنگال، کفگیر و ملاقه، اتو و قوری و کتری، میز تلویزیون و سرویس آشپزخانه که هم جزو ملزومات یک جهیزیه حساب می‌شوند، بدون ادعای لاکچری بودن، بالای ۱۰۰ میلیون آب می‌خورد.

البته در میان لیست خرید از پرده خانه تا کبریت، روتختی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ظرف و ظروف مورد نیاز در آشپزخانه، لوستر کوچکی برای روشنایی خانه و ده‌ها قلم لوازم ریز و درشت هم باید لحاظ شود که ریز قیمت‌ها با توجه به کثرت اقلام نمی‌توان نوشت، اما با حدود قیمت‌های به دست آمده، خانواده عروس برای تأمین جهیزیه در حد متوسط یعنی کمترین نرخ برای خرید کالا‌های متعارف، باید حداقل ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کند.

بازار سرد خرید جهیزیه
سجاد فروشنده لوازم خانگی یکی از برند‌های ایرانی و پیشکسوت این عرصه در مرکز خیابان امین حضور تهران گفت: از سال ۹۹ تا کنون خرید جهیزیه طی ۱۵ سال گذشته به کمترین تقاضا رسیده است. در شرایط اقتصادی که رکود و تورم تا سر سفره مردم آمده دیگر جایی برای خرید لوازم جهیزیه باقی نمانده است.

این کاسب قدیمی می‌گوید: در بیشتر شرایط زوجین جهت خرید ابتدایی‌ترین لوازم به تفاهم نمی‌رسند و در این بین به دلیل افزایش قیمت غیر قابل پیش بینی شده، قید خرید را می‌زنند. جوانانی که جهت خرید به این خیابان مراجعه می‌کنند به دلیل گرفتاری‌ها و مشکلات تأمین هزینه‌ها زمان نامزدی خود را بیشتر می‌کنند و زیر یک سقف رفتن را به تعویق می‌اندازند.

سجاد معتقد است؛ تا چند سال گذشته مردم قید خرید لوازم خانگی به ویژه لوازم برقی برند‌های مطرح وسرشناس را می‌زدنند و بدنبال خرید لوازم به اصطلاح بی کیفیت چینی بودند. چراکه قدرت خرید مردم در طی دو – سه سال گذشته کفاف برند‌های گران را نمی‌داد. اما امروز خرید همین برند‌های بی کیفیت چینی و کره‌ای نیز برای جوانان رویا و دست نیافتنی شده است.

به گفته این فعال صنفی؛ مشکل اصلی گرانی لوازم ایرانی است. اگر حداقل دولت کاری می‌کرد که اجناس ایرانی باهزینه پایین‌تر تولید و با قیمت کمتر به دست مردم متقاضی می‌رسید شاید جای امیدواری بیشتر می‌شد. متأسفانه برند‌های ایرانی در رقابت با برند‌های خارجی تنها افزایش قیمت را ملاک قرار داده اند و از لحاظ کیفیت همچنان دارای نقایص هستند که تمایز با سایر برند‌های خارجی را بیشتر کرده است.

اقتصاد 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *