محمد مساعد، روزنامه‌نگاری که از حکم زندان در ایران گریخت، وارد آمریکا شد

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۲

محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی که سال گذشته از حکم زندان در ایران گریخت، روز دوشنبه ۱۱ مرداد گفت در آمریکاست.محمد مساعد

آقای مساعد در توئیتی نوشت که حدود شش ماه پس از عبور از مرز ایران و ترکیه در ماه‌های زمستان که بسیار دشوار بود اکنون به آمریکا رسیده است. او از دولت آمریکا که به او اجازه داده وارد این کشور شود، تشکر کرد.

آقای مساعد در بخش دیگری از توئیت خود نوشت که هدفش حفظ استقلال حرفه‌ای است و برای هیچ حکومتی از جمله حکومت ایالات متحده کار نخواهد کرد.

او افزود که همچون میلیون‌ها ایرانی که صدای آنها با گلوله و باتوم خفه می‌شود تلاش خواهد کرد که صدای خود را به گوش دیگران برساند.

آقای مساعد در ماه ژانویه و در پی صدور حکم ۹ سال زندان از سوی مراجع قضایی ایران به جرم «تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظامی» پیاده از مرز ترکیه گریخت.

مراجع قضایی ایران درعین حال فعالیت روزنامه‌نگاری و استفاده از تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به مدت دو سال برای او ممنوع کردند.

کمیته بین‌المللی دفاع از روزنامه‌نگاران این حکم قضایی را «تداوم تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب حقیقت» توصیف کرده‌است.

محمد مساعد، روزنامه‌نگار مستقل حوزه اقتصادی که با نشریات اصلاح‌طلب گوناگونی همکاری می‌کرد، اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل انتشار یک توئیت انتقادی از مسدود کردن اینترنت در جریان سرکوب اعتراضات ضد حکومتی آبان ۹۷ در واکنش به افزایش ناگهانی بهای بنزین روی داد، بازداشت شد.

آقای مساعد درآن توئیت نوشته بود: «سلام، جهان آزاد. برای نوشتن این توئیت از ۴۲ (سایت پروکسی) مختلف استفاده کرده‌ام. میلیون‌ها ایرانی اینترنت ندارند. صدای ما را می‌شنوید؟»

توئیت آقای مساعد با هشتگ «اینترنت ۴ ایران» که مردم ایران از آن برای اعتراض به مسدود کردن اینترنت استفاده می‌کردند، منتشر شد. این توئیت به سرعت با استقبال فراوانی روبرو شد و چند روز بعد او به مدت دو هفته بازداشت شد.

محمد مساعد چند ماه بعد و این‌بار به مدت چند ساعت توسط اطلاعات سپاه پاسداران به دلیل انتقاد از نظام در شبکه‌های اجتماعی از جمله واکنش کند حکومت به شیوع ویروس کرونا بازداشت شد.

به گزارش کمیته بین‌المللی حفاظت از رونامه‌نگاران مأموران اطلاعات سپاه پاسداران در طول بازداشت به محمد مساعد دستور دادند حسابش در شبکه تلگرام را پاک و حسابش در توئیتر را نیز تعلیق کند.

کمیته بین‌المللی حفاظت از رونامه‌نگاران جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۰ را به دلیل شهامت آقای مساعد در پوشش اخبار مربوط به فساد مالی و اداری، اعتراضات مردمی و عملکرد دولت ایران در واکنش به شیوع ویروس کرونا به او اهدا کرد.

طی سال‌های اخیر شمار بسیاری از روزنامه‌نگاران ایرانی احضار یا به زندان محکوم شده و هدف آزار و ارعاب قرار گرفته‌اند. به دلیل تشدید فشارهای حکومت بسیاری از روزنامه‌نگاران نیز مجبور به ترک ایران شده‌اند.

سال گذشته عوامل حکومت ایران پس از فریب دادن روح‌الله زم و کشاندن او به خاک عراق، وی را ربوده و به تهران بردند. او در سال ۲۰۲۰ اعدام شد.

اعدام آقای زم با واکنش شدید بین‌المللی روبرو شد و کمیته بین‌المللی حفاظت از روزنامه نگاران در بیانیه خود به این مناسبت گفت: «حکومت ایران اکنون به جمع دار و دسته‌های تبهکار و گروه‌های خشونت‌طلب افراطی پیوسته که با کشتن روزنامه‌نگاران سعی می‌کنند صدای آنها را خفه کنند.»

در فهرست بین‌المللی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۱ ایران از مجموع ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۴ قرار گرفت.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی / ش.ر / پ.پ
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *