منظور خامنه ای از «زمان‌بر» بودن حل مشکلات ایران چیست؟

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۳

مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی، روز سه‌شنبه دوازدهم مرداد، در حضور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و ابراهیم رئیسی در سخنانی وعده داد که با تشکیل دولت به دنبال تحول آنی و کوتاه مدت، همچنین لغو تحریم‌های اقتصادی است. او با برنامه فوری در ده محور، نسبت به حل مشکلات مردم از جمله کاهش تورم، رفع کسری بودجه و غلبه بر کرونا وعده داد.

ابراهیم رئیسی، برنامه دولت خود را بر طبق بیانیه گام دوم انقلاب، که در سال ۱۳۹۷ همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از سوی رهبر ایران ابلاغ شد، عنوان نمود.

علی افشاری، تحلیلگر سیاسی، ساکن ایالات متحده آمریکا، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، درباره سخنان علی خامنه‌ای در مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی، مهمترین نکات آن را «زمان‌بر» بودن مشکلات عدیده کشور دانست که این اظهارنظر در تعارض با سخنان ابراهیم رئیسی بود که در همین جلسه قصد داشت با بیان اینکه بر اساس برنامه او مشکلات در کوتاه‌مدت حل خواهد شد، ایجاد خوش‌بینی نماید.

علی افشاری افزود: در این دوره، شاهد بیشترین اشتراکات نظری و گفتمانی میان رئیس‌جمهوری و حاکمیت در ایران هستیم، زیرا ابراهیم رئیسی، مسیر رشد خود را بر اساس برخی احتمال‌ها به سوی رسیدن به مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران، طی می‌کند و در این راستا خود را مدیون علی خامنه‌ای می‌داند؛ در عین حال با وجود این اشتراکات، این احتمال دور از ذهن نیست که نه تنها در بلندمدت، در کوتاه زمان پس از نشستن ابراهیم رئیسی بر صندلی ریاست جمهوری شاهد بروز اختلافات در بالاترین سطح باشیم، همانگونه که شاهد بروز اختلافات و انتقادات همانند دوران حسن روحانی بودیم. از جمله این موارد، سهم‌خواهی‌های جناح‌های مختلف می‌تواند موجب بروز اختلافات، حتی در میان جناح‌های نزدیک به حاکمیت و سیزدهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شود.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، زمانی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از زمان‌بر بودن مشکلات عدیده ایران سخن می‌گوید این اظهارات نشانه آن است که موضوع مذاکرات برای احیاء برجام، از دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران، به زودی به سرانجام نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *