راهپیمایی دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در تورنتو: دادخواهی قابل مذاکره نیست

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۵

خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی و ایرانیان مقیم تورنتو روز پنج‌شنبه با برگزاری راهپیمایی تاکید کردند که «دادخواهی قابل مذاکره نیست». حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، در این راهپیمایی با اشاره به عضویت  ابراهیم رییسی در شورای عالی امنیت ملی به هنگام هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی، گفت: «امروز سئوال این است که نماینده اتحادیه اروپا در ضیافت امپراطور کشتار چه می‌کند.»

او از ابراهیم رییسی که روز پنج‌شنبه با مراسم تحلیف به عنوان رییس جمهوری اسلامی کار خود را آغاز کرد به عنوان « قاضی مرگ و جلاد» نام برد و گفت که یکی از جنایت‌های رییسی، [به عنوان عضو هیات مرگ اعدام‌های سال۶۷] در کشور کانادا به عنوان جنایت علیه بشریت ثبت شده است.

این تجمع و راهپیمایی دادخواهی از سوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ و با همراهی جمعی از ایرانیان کانادا، در ساعت شش عصر به وقت تورنتو از پارک کوئین این شهر آغاز شد و تا میدان نیتن فیلیپس تورنتو ادامه یافت.

در این تجمع صدها نفر از خانواده‌های کشته‌شدکان هواپیمای اوکراینی، ایرانیان ساکن تورنتو، شماری از نمایندگان پارلمان کانادا، وکلا، فعالان مدنی و حقوق بشر و همچنین نمایندگان انجمن اوکراینی‌کانادایی‌ها شرکت داشتند.

شماری از خانواده‌ها و بستگان کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ و همچنین شماری از فعالان مدنی و همچنین علی احساسی نماینده ایرانی‌تبار پارلمان کانادا سخنرانی کردند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲، نیز بیانیه‌ای را قرائت کرد که در آن با اشاره به عضویت ابراهیم رییسی، علی شمخانی، محمد باقری، حسین سلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی، حسین اشتری، محمود علوی، عبدالرحیم موسوی و حسن روحانی به عنوان اعضای شورای عالی امنیت ملی در ۱۸ دی ماه سال ۹۸، گفت: «آنها در شب سرنگونی پرواز۷۵۲ دستور به باز گذاشتن آسمان دادند.»

اعضای شورای عالی امنیت متهم در کشتار چهل ساله و کشتار سرنشینان پرواز پی‌اس-۷۵۲

او با اشاره به اینکه علی شمخانی، نماینده‌ی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی، «نام خود و خانواده‌اش همیشه در مفاسد اقتصادی چون قاچاق کالا، صنایع کشتیرانی و ساخت و سازهای غیرمجاز شنیده می‌شود، گفت: «شمخانی همان کسی است که وقتی از او پرسیدند چرا به بچه‌های آبان شلیک می‌کنید، گفت: [حجت تمام است، ما می‌زنیم]ولو بلغ ما بلغ.»

اسماعیلیون در ادامه از محمد باقری، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و عضو شورای عالی امنیت ملی به عنوان استراتژیست برنامه‌های توسعه‌طلبانه‌ جمهوری اسلامی در منطقه نام برد و افزود که  حسین سلامی، فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران، دیگر عضو این شورا نیز از طراحان تئوری جنگ نامتقارن است که «دلیل شلیک به هواپیما می‌تواند از تئوری‌های جنایتکارانه‌ او باشد و به‌خاطر سرکوب جنبش آبان تحت تحریم دولت آمریکا و اتحادیه‌ اروپا» است.

در بخش دیگری از این سخنرانی در جمع شرکت‌کنندگان راهپیمایی دادخواهی در تورنتو، سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ خاطرنشان کرد که حسن روحانی، رییس شورای عالی امنیت ملی در شب شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی بود. او گفت که روحانی امنیتی‌ترین رییس جمهوری اسلامی، از عوامل تحمیل حجاب اجباری به زنان، از عوامل سرکوب جنبش دانشجویی در سال۷۸ است و حالا پس از هشت سال کارگزاری در خدمت دیکتاتور، کشوری فقیر، مصیبت‌زده و خشمگین را به کارگزار بعدی سپرده است.

اسماعیلیون همچنین به نقش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی، در تلاش‌های جمهوری اسلامی برای انکار و پوشاندن کشتن همه سرنشینان هواپیمای اوکراینی، گفت که ظریف را ایرانیان به نام ریبنتروپ ایران[یوآخیم فون ریبنتروپ، وزیر خارجه هیتلر] می‌شناسند. او تحت تحریم دولت آمریکاست، چون دولت آمریکا او را مسئول اجرای اوامر خامنه‌ای در سیاست خارجی می‌داند.

او همچنین از حسین اشتری، فرمانده‌ نیروی انتظامی و دیگر عضو شورای عالی امنیت ملی به عنوان یکی از عوامل سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ نام برد و گفت که اشتری نیز به دلیل نقشش در این سرکوب خونین، تحت تحریم آمریکا و اروپاست

سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ سپس گفت که محمود علوی، دیگر عضو شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در هنگام هدف قراردادن هواپیمای اوکراینی نیز وزیر مخوف‌ترین وزارتخانه‌ ایران یعنی وزارت اطلاعات بوده و از «عوامل سرکوب نیروهای آزادی‌خواه و معترض در ایران از جمله خانواده‌های کشته شدگان پرواز پی‌اس»۷۵۲ است.

حامد اسماعیلیون همچنین به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و عضو دیگر شورای عالی امنیت ملی، اشاره کرد و افزود که رحمانی فضلی همان است که گفت «علاوه بر سر، به پای معترضان آبان هم شلیک کردیم». او نیز به دلیل نقشش در سرکوب خونین اعتراضات آبان تحت تحریم دولت آمریکاست.

سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ گفت که حال سوال اینجاست چرا نام ابراهیم رییسی، علی شمخانی، حسین سلامی، محمدحسین باقری، جواد ظریف، علی خامنه‌ای و دیگران «در لیست تحریم‌های کشور کانادا قرار ندارند؟ چرا سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی نیست؟ آیا ۴۳ سال جرم و جنایت کافی نیست.»

خواسته‌های خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی از دولت کانادا

سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در ادامه به خواسته‌های این خانواده‌ها از دولت کانادا اشاره کرد و گفت که «ما خواهان تحقیق درباره جنایت هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی هستیم ولی پلیس فدرال کانادا می‌گوید برای انجام تحقیقات مستندات کافی ندارد. پیکر ۱۷۶ مرد و زن و کودک و یک کودک به دنیا نیامده روی دست ما مانده است و چه دلیلی از این مهم‌تر.»

او با تاکید براینکه «پرونده‌ نیاز به کار تحقیقاتی گسترده دارد تا حقیقت روشن شود»، تاکید کرد که هیچکدام از گزارش‌های منتشرشده تا امروز کمکی به کشف حقیقت نکرده‌اند و «در جمهوری اسلامی گاه با تکان دادن سر حکم به ترور آدم‌ها داده‌اند چون آن‌ها استاد کتمان حقیقت هستند» و با جنایتکاران جز با فشار بین‌المللی نمی‌توان سخن گفت.

حامد اسماعیلیون همچنین خطاب به دولت کانادا گفت که «اگر منتظر دادگاه کذایی جمهوری اسلامی مانده‌اید پرونده‌ دیگر کانادایی‌های مقتول چون زهرا کاظمی و کاووس سیدامامی را به یاد بیاورید.در دادگاه تهران هیچ اثری از فرماندهان سپاه و امیرعلی حاجی‌زاده که جلوی میلیون‌ها نفر به جنایت‌شان اعتراف کرد، وجود ندارد.»

سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲، تاکید کرد که از دولت کانادا می‌خواهیم در اسرع وقت پرونده هدف قراردادن پرواز پی‌اس۷۵۲ را به سازمان جهانی هوانوردی غیرنظامی ببرد و مقصد بعدی دادگاه لاهه است و سرنوشت خانواده‌های ایرایندیا و لاکربی را سر راه ما قرار ندهید.

اسماعیلیون با بیان اینکه «عملکرد شورای ایکائو، بی‌تفاوتی کامل» بوده است گفت که سازمان جهانی هوانوردی غیرنظامی «نه اعلام محکومیت، نه انجام تحقیقات، نه تنبیه جنایتکاران» را در مورد پرونده شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی انجام نداده است.

او گفت که شورای ایکائو مقصد بعدی این پرونده است ولی ما خانواده‌ها به دقت رفتار آن‌ها را دنبال می‌کنیم و دولت کانادا موظف است عملکرد ضعیف یک سال و نیم گذشته در ایکائو را هرچه زودتر جبران کند.

سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در پایان گفت که «باز کردن پرونده‌ی جنایی، پایان دادن هرچه زودتر به مذاکرات و بردن این پرونده به ایکائو خواسته‌های اصلی ما هستند. ما ماه‌ها و سال‌ها صبر نمی‌کنیم. اگر این خواسته‌ها اجابت نشوند چند هفته‌ی دیگر با جمعیت بزرگتری به همین میدان برمی‌گردیم.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *