چگونه علیرضا زاکانی با تهدید و فشار شهردار تهران شد

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۷

العربیه – علیرضا زاکانی که نامزدی او برای پست «شهردار تهران» با تهدید و فشار به اعضای شورای شهر همراه بود، بالاخره با 18 رای به سمت شهردار پایتخت ایران برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، زاکانی که هم‌اکنون نماینده شهر قم در مجلس ایران است، یک‌شنبه 17 مرداد با رای موافق شورای شهر، شهردار تهران شد اما تا پذیرش استعفای او از مجلس و تایید وزارت کشور «علیرضا جاوید» به عنوان سرپرست به‌جای او شهردار تهران خواهد بود.

پیش از این خبرهایی از فشار مقامات عالی ایران به اعضای شورای شهر تهران جهت انتخاب زاکانی به‌عنوان شهردار تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، پنج‌شنبه گذشته در اولین جلسه این شورا بدون اطلاع از باز بودن میکروفون جلسه به نرجس سلیمانی، دیگر عضو شورای شهر، از فشارها و تهدیدها برای انتخاب زاکانی گفته بود و اظهار داشت: «دیشب تا صبح نخوابیدم و یکی از بدترین شبها بود. حتی از زمان جنگ هم بدتر بود. رای مخفی است. اما یک عده را می‌ترسانند و تهدیدشان می‌کنند.»

چمران و برخی اعضای شورای شهر تهران مخالف زاکانی و موافق شهردار شدن «مازیار حسینی»، گزینه نزدیک به قالیباف، رئیس مجلس ایران بودند.

تغییر قانون برای زاکانی

برخی رسانه‌های ایرانی همچنین به مدرک غیر مرتبط زاکانی اشاره کردند. زاکانی دارای مدرک «پزشکی هسته‌ای» است که هیچ ارتباطی با مدیریت شهری ندارد و با مدرک تعیین شده در قانون نیز مغایرت دارد. او همچنین دارای هیچ تجربه اجرایی و مدیریتی نیست.

با این حال، پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران گفته که قرار است دولت ‌‌و مجلس قانون را برای تسهیل شهردار شدن زاکانی تغییر دهند.

پاداش برای نامزد پوششی

از سویی، زاکانی در رشته توییتی نوشت که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران در نظر داشته او را در کابینه جدید به عنوان وزیر رفاه یا وزیر بهداشت بگمارد.

زاکانی پیشتر در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان نامزد «پوششی»، 2 روز مانده به رای‌گیری به سود ابراهیم رئیسی کنار کشید.

او در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نماینده تهران در مجلس ایران بود و در دوره کنونی از حوزه انتخابیه قم وارد مجلس شد.

زاکانی فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و ایران در دهه هفتاد شمسی بود و گفته می‌شود در سرکوب جریان دانشجویی در آن سال‌ها نقش عمده‌ای بازی کرد.

در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، سکونت فرزند وی در سوئیس و تولد نوه او در آن کشور مسئله‌ساز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *