اتحادیه اروپا: ایران مسئول حمله به کشتی اسرائیلی است

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۸

اتحادیه اروپا طبق “شواهد موجود”، ایران را عامل حمله به کشتی “مرسر استریت” در سواحل دریای عمان دانست. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه این حمله را مغایر با قوانین بین‌المللی خواند و خواستار توقف چنین اقداماتی شد.

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای حمله به کشتی اسرائیلی “مرسر استریت” در جنوب دریای عمان را محکوم کرد. در این بیانیه که یکشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) منتشر شده آمده است: «همه شواهد موجود به‌وضوح به سوی ایران نشانه رفته است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور این بیانیه این حمله را قویا محکوم کرده و “غیر قانونی” خوانده است. بورل چنین اقداماتی را مغایر با قوانین بین‌المللی و تهدید صلح جهانی نامید و تأکید کرد: «آزادی ناوبری باید تضمین شود.»

در این حمله که به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئیه انجام شده دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی کشته شده‌اند.

سنتکام در ۱۵ مرداد اعلام کرد که طبق تحقیقات تیم کارشناسی وزارت دفاع آمریکا، این تهاجم با پهپادهای ساخت ایران انجام شده است.

بنا بر گزارش سنتکام، حمله اول در ۲۹ ژوئیه با دو پهپاد انجام شد و ناموفق بود و حمله دوم که یک روز بعد با پهپادی انفجاری انجام شد موفق بود و به کشته شدن دو خدمه کشتی انجامید.

آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و رومانی ایران را عامل این حمله می‌دانند. ایران هر گونه اتهام در این زمینه را رد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *