شکایت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از حسن روحانی و بیژن زنگنه

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۹

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از رئیس جمهور و وزیر نفت ایران برای “افتتاح زودهنگام” پروژه انتقال نفت گوره به جاسک به قوه قضائیه شکایت کرده است. این پروژه برای انتقال نفت ایران از مسیری غیر از تنگه هرمز احداث شده است.

حسین میرزایی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس روز ۱۸ مرداد به خبرگزاری تسنیم در اصفهان گفت که از حسن روحانی، رئیس‌جمهور و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به خاطر بازگشایی “زودهنگام” پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک شکایتی به قوه قضاییه فرستاده است.

این خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری با هزینه‌ای معادل حدود دو میلیارد دلار برای انتقال نفت از گوره تا جاسک احداث شده است. به گفته حسین میرزایی: «فایده این پروژه برای وقتی بود که اگر تنگه هرمز بسته شد ما بتوانیم نفت را از طرف دیگر تنگه یعنی سواحل مکران و دریای عمان به ابوموسی ببریم اما اخیراً آقای روحانی تصمیم گرفته بود که این پروژه را زودهنگام افتتاح کند».

به گفته او، افتتاح زودهنگام این پروژه با مشکلات فنی همراه بوده است. از جمله این که «بخشی از لوله‌گذاری انجام نشده و لوله‌ها دفن نشده بودند، بخشی از حفاظت کاتدیک مسیر اتفاق نیفتاده است و برخی تلنبه‌خانه‌ها نیاز به کار بیشتری داشت».

او تاکید کرده است که پیشرفت پروژه به‌اندازه‌ کافی نبوده و این مسئله به روحانی نیز اطلاع داده شده بود که «سرمایه‌گذاری برای پروژه افتتاح زودهنگام باعث تخریب برخی از قسمت‌های پروژه می‌شود و خسارت‌های سنگینی را به سرمایه‌گذار وارد می‌کند.»

به گفته این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، قوه قضائیه شکایت ارسالی را بررسی و در موعد مقتضی حکم آنان را صادر می‌کند.

بهره‌برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک و نخستین بارگیری محموله صادراتی نفت ایران از دریای عمان از روز ۳۱ تیر امسال آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران که خود بارها آمریکا و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس را تهدید به بستن تنگه هرمز کرده، با این پروژه می‌خواهد برای صادرات نفت خود، تنگه هرمز را دور بزند.

در نتیجه تهدیدهایی که نقش مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی در تنگه هرمز ایجاد کرده، تاکنون ۷ خط لوله برای دور زدن تنگه هرمز ساخته شده که ۴ خط آن فعلا عملیاتی است. امارات متحده عربی، عربستان و عراق این خطوط لوله را ساخته‌اند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *