تبدیل ایران به گورستان سراسری با دسته‌گردانی و سینه‌زنی در معابر و خیابان‌ها؛ قتل عمد

By | ۱۴۰۰-۰۵-۱۹

-ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل‌های برگزاری تجمعات محرم را با ارائه «پیشنهاد» و «توصیه» منتشر کرده و وزیر کشور نیز تنها به رعایت پروتکل‌ها توصیه کرده است.
-در حالی که ایران شاهد یک کُشتار جمعی با ویروس کرونا است، روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور درباره عدم موافقت ستاد مقابله با کرونا با تعطیلی دو هفته‌ای نوشت: «عدم تعطیلی در ستاد حتا یک رأی مخالف هم نداشته است!»
-کاربران در توئیتر با استفاده از هشتگ #قتل_عمد نهادهایی مانند ستاد مقابله با کرونا، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عامل کُشتار مردم می‌خوانند که از انسانیت بویی نبرده‌اند.

هیئت عزاداری در تهران/ شامگاه دیروز همزمان با اعلام مرگ ۵۸۸ نفر

در حالی‌ که مذهبیون افراطی با شعار «چراغ محفل امام حسین خاموش شدنی نیست»، کشور را به جولانگاه دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری تبدیل کرده‌اند که در ستاد مقابله با کرونا به گفته‌ی مشاور وزیر کشور حتا یک رأی مخالف با عدم اجرای تعطیلی‌ها وجود نداشته! این بدان معناست که حتا سعید نمکی وزیر بهداشت که از علی خامنه‌ای برای اجرای دو هفته تعطیلی داده تقاضانامه داده بود، خودش هم به اجرای تعطیلی رأی نداده است!

به خواست آیت‌الله‌های حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و با تأیید وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، از امروز ایران با وجود صدرنشین بودن در جدول آمار ابتلا و مرگ‌ بر اثر کرونا در سطح جهان، به جولانگاه دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری ماه «محرم» و تجمعات مذهبی تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد مردم ایران در منگنه‌ی ناگزیر برافراشته شدن پرچم‌های عزای «امام حسین» از سوی هیئت‌های مذهبی و حجله‌های سوگ و پارچه‌نویسی‌های تسلیت و مرگ اسیر شده‌اند.

مراسم‌ مذهبی ماه محرم در حالی شروع شده که استان‌ها و شهرهای کشور در وضعیت قرمز به معنای بسیار پُرخطر قرار دارند، ابتلا و مرگ‌ و میر رکورد شکسته و کارشناسان پزشکی بر این باورند که آمارهای دولتی یک‌سوم ارقام واقعی است.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت دیشب در یک برنامه‌ تلویزیونی اعلام کرد که تا یکماه آینده تعداد موارد ابتلا به کرونا افزایش خواهد یافت و تا یکماه و نیم دیگر، موارد مرگ‌ و میر همچنان صعودی خواهد بود.

به گفته‌ی او، حتا پیش از شروع تجمعات مذهبی در کشور، متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی «۳۸درصد» کاهش نشان داده و در ۲۳ استان از ۳۲ استان کشور، زیر ۵۰درصد بوده است.

ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل‌های برگزاری تجمعات محرم را با ارائه «پیشنهاد» و «توصیه» منتشر کرده و وزیر کشور نیز تنها بر رعایت پروتکل‌ها تأکید کرده است.

در این دستورالعمل‌ها، حرکت دسته‌های عزاداری در معابر عمومی و خیابان‌ها مجاز با شرط «رعایت فاصله‌گذاری» مجاز شمرده است! حال آنکه اساسا برگزاری این دسته‌ها بدون شلوغی و ازدحام جمعیت غیرممکن است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا گفته که ستاد کرونا به استانداری‌ها «توصیه» کرده که به دستگاه‌های اجرایی استانی «تأکید» بر «تظارت» بر هیئت‌های عزاداری کنند!

او در حالی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را مسئول نظارت بر عملکرد هیئت‌ها دانسته که پیشتر سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد که مسئولیت نظارتی بر رعایت پروتکل‌ها ندارد و این هیئت‌ها و تجمعات در عمل به حال خود رها شده‌اند تا هرآنچه می‌خواهند انجام دهند!

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی حاکیست، مراسم‌ ماه محرم از شامگاه دیروز آغاز شده و دستگاه‌های مربوطه سطح شهرها را با پرچم‌های سیاه و دسته‌های سینی‌زنی سیاه‌پوش کرده‌اند.

گزارش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی از شهرستان‌ها نشان می‌دهد، مساجد و هیئت‌ها با شعار «چراغ محفل امام حسین خاموش‌شدنی نیست»، به فاجعه‌ی عظیم و نابخشودنی دامن می‌زنند آنهم در حالی که کارشناسان پیشاپیش نسبت به سیر صعودی ابتلا و مرگ‌ و میر بر اثر کرونا هشدار داده‌اند.

حالا در این بین که ایران شاهد یک کُشتار جمعی است، روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور درباره عدم موافقت ستاد مقابله با کرونا با تعطیلی دو هفته‌ای نوشت: «عدم تعطیلی در ستاد حتا یک رأی مخالف هم نداشته است!»

به نوشته‌ی او، «در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی رای‌گیری شد که عدم تعطیلی بدون حتی یک مخالف رای آورد.»

رحمانی‌ فضلی رئیس قرارگاه عملیات مقابله با کرونا پیش از این گفته بود، اجرای تعطیلی دو هفته‌ای نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر دارد و اعمال جریمه‌های «متناسب» را به عنوان راهکار جایگزین تعطیلی کارآمد دانسته بود!

این درحالیست که تعطیلی‌های اعمال شده توسط ستاد مقابله با کرونا از ابتدا تا کنون هرگز به معنای استاندارد تعطیلی مشاغل و مراکز و اداره‌ها و منع رفت‌وآمد اجرا نشده بلکه تنها روشی برای کسب درآمد بیشتر از کرونا بوده‌ است. نهادهای نظارتی نیز تأکیدی بر رعایت پروتکل‌ها نداشته‌اند بلکه برای دریافت جریمه از متخلفان، عرصه را برای تخلف باز می‌گذارند و سپس افراد را جریمه می‌کنند!

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو هم نه تنها هیچ مخالفتی با برگزاری تجمعات محرّم نکرده بلکه با انتشار توئیتی مردم را به حضور در این مراسم‌ تشویق نیز کرده است. او «زیارت عاشورا» را «مانیفست اعتقادی شیعه» خوانده و نوشته است:«مصداق بارز تولی و تبری است و مخالفت برخی با آن بی‌جهت نیست، سطر سطر آن حساب و کتاب دارد… اگر این روزها توفیق آن را داشتید ما را هم فراموش نکنید»!

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و عضو شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان در دیدار با مسئولان «هیئت خادم‌الرضای قم» به هیئت‌های مذهبی توصیه کرد «مشعل عزاداری را روشن نگه دارید»! او بجای توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت مردم تأکید بر خلع سلاح کردن «بهانه‌گیران» کرده و گفته است: «سعی کنید بهانه‌گیران را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خلع سلاح کنید»!

عدم اجرای تعطیلی دو هفته‌ای در شرایط فوق بحرانی کرونا و صدور مجوز برای تشکیل تجمعات «محرم» واکنش‌های منفی گسترده کاربران را شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته که با برگزاری این مراسم اعلام مخالفت می‌کنند.

آنها در توئیتر با استفاده از هشتگ #قتل_عمد نهادهایی مانند ستاد مقابله با کرونا، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عامل کُشتار مردم می‌خوانند که از انسانیت بویی نبرده‌اند.

این کاربران با اشاره به رکوردشکنی‌های ابتلا و مرگ‌ومیر و در ایران می‌نویسند که تجمعات ماه محرم به تشدید این بحران و وقوع یک فاجعه بزرگتر انسانی در ایران دامن می‌زند چنانکه سابقه‌ی مراسمی از این دست نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان به اجرای پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری‌ها و استفاده از ماسک نیز پایبند نیستند.

بسیاری از کاربران نیز درباره ابتلای خودشان و خانواده‌هایشان به کرونا می‌نویسند و از فروپاشی سیستم درمان با کمبودهای شدید تجهیزات و دارو خبر می‌دهند.

یک کاربر با انتشار ویدئویی از شب اول محرم در «خمینی شهر» اصفهان به ماسک نداشتن شرکت‌کنندگان اشاره کرده و نوشته است: «فقط یک نفر ماسک دارد. چهار روز است مادرم بیمارستان شریعتی بستری است و تصاویری که دیدم یک کابوس در بیداری است. همه خانوادگی بستری هستند و کادر درمان خسته و داغون است.اینجا اصفهان است…»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *