فهرست کابینه رئیسی منتشر شد؛ از متهم به تروریسم تا متهم به فساد نفتی

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۰

فهرست وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی به صحن مجلس رسیده است. بر اساس لیستی که رسانه‌های داخلی ایران منتشر کرده‌اند حدود نیمی از وزرای سابق محمود احمدی نژاد در دولت‌های نهم و دهم در فهرست پیشنهادی رئیسی قرار دارند.

بر اساس لیستی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، فهرست وزارتخانه‌ها و مناصب مهم دولت رییسی به شرح زیر است:

معاون اول: محمد مخبر؛ او پیش از این رییس ستاد اجرایی فرمان امام از هلدینگ‌های اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه: سیدمسعود میرکاظمی؛ او در دولت احمدی نژاد وزیر بازرگانی و پس از آن وزیر نفت بوده و نامش در پرونده فساد نفتی بابک زنجانی بارها به میان آمد.

جواد اوجی: وزارت نفت؛ او معاون وزیر نفت احمدی‌نژاد و از مدیران بنیاد مستضعفان است. او در زمان مدیریت خود در وزارت نفت از راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای مانند «خط لوله اسلامی» گفته بود

احمد وحیدی: وزارت کشور؛ نام او در بسیاری از مسائل مهم به میان آمده است. فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه بوده و در پرونده مک‌فارلین هم نامش به کرات به چشم می‌خورد. وحیدی که به اتهام دست داشتن در انفجار مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین حکم جلب بین‌المللی‌اش صادر شده در دوره احمدی نژاد وزیر دفاع بوده است.

احسان خاندوزی: وزارت اقتصاد؛ خاندوزی متولد ۱۳۵۹ و هم اکنون نماینده مجلس است. او در سال ۱۳۹۰ کتابی با عنوان «مدینه عادله: مقدمه‌ای بر نظریه عدالت اقتصادی در قرآن» تالیف کرده است.

اسماعیل خطیب: وزارت اطلاعات؛ خطیب به مدت ۸ سال و از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ به عنوان رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه فعالیت کرده است. همچنین در سال ۱۳۹۸ احمد مروی، رییس آستان قدس، او را به عنوان مشاور عالی و رییس حراست آستان قدس منصوب کرده بود.

محمدمهدی اسماعیلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ او به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رییس قوه قضاییه در دوره رئیسی و همچنین نماینده او در سازمان صداوسیما بود. رسانه‌های نزدیک به سپاه در ایران او را به عنوان چهره‌ای انقلاب معرفی می‌کنند.

علی اکبر محرابیان: وزارت نیرو؛ او در هر دو دولت محمود احمدی‌نژاد وزیر بود و ریاست فروشگاه شهروند در دوره شهرداری احمدی‌نژاد را به عهده داشت.

حسین امیرعبداللهیان: وزارت امورخارجه؛ او دارای سابقه‌ای طولانی در ساختار قدرت جمهوری اسلامی و از چهره‌های نزدیک به قاسم سلیمانی محسوب می‌شود.

رستم قاسمی: وزارت راه و شهرسازی؛ دوران وزارت نفت او در دولت احمدی‌نژاد بسیار پر حاشیه بود. او را یکی از عوامل اصلی فساد بابک زنجانی می‌دانند اما دادگاه اعلام کرد که قاسمی در این پرونده تنها مطلع است نه متهم. او در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام اما اعلام کرد که به سود جبهه انقلاب انصراف خواهد داد.

بدین ترتیب تعداد زیادی از اعضای دو دولت محمود احمدی‌نژاد در کابینه ابراهیم رئیسی حضور دارند. از نکات جالب دیگر این لیست می‌توان به حضور ضرغامی، رییس سابق سازمان صدا و سیما به عنوان وزیر میراث فرهنگی اشاره کرد.

پس از انتشار این لیست، علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس، فهرست وزرای پیشنهادی ارائه شده به مجلس را احتمالی و غیررسمی دانست و گفت: «امکان دارد تا روز اعلام وصول لیست کابینه، تغییراتی در فهرست ارائه شده ایجاد شود.» برخی رسانه‌ها گزارش دادند که لیست نهایی کابینه پیشنهادی رئیسی روز شنبه منتشر خواهد شد.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *