درخواست آرامستان مشهد از تاکسیرانی برای جابه‌جایی پیکر جان‌باختگان 

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۰

فرماندار مشهد پیش‌ترهم از انباشت اجساد در بیمارستان‌های این شهر خبر داده بود

افزایش تعداد جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا در مشهد «سازمان فردوس‌ها» در این شهر را با کمبود آمبولانس مواجه کرده است؛ به طوری که این سازمان برای سرویس‌دهی و جابه‌جایی اجساد داخل بهشت‌رضای مشهد از تاکسیرانی این شهر کمک خواسته است. به‌تازگی فرماندار شهر مشهد نیز اعلام کرده بود که این شهر با کمبود تابوت روبه‌رو شده است.

وضعیت ابتلا به کرونا در شهر مشهد از هفته‌های پیش تاکنون سیر صعودی داشته و تعداد افراد نیازمند به بستری و فوت‌شدگان نیز افزایش یافته است.

چندی پیش گروهی از پزشکان و کارکنان سیستم درمانی این شهر در بیانیه‌ای اعلام کردند که ظرفیت بیمارستان‌های این شهر تکمیل شده و شیوع بیماری در مشهد به مرحله بحران رسیده است. آنان در این بیانیه هشدار دادند که در صورت تعطیل نشدن شهر، فاجعه‌ رخ خواهد داد؛ هشداری که به آن توجه نشد و حالا پس از گذشت حدود ۱۲ روز از آن بیانیه، وضعیت شهر مشهد در مواجهه با ویروس کرونا به جایی رسیده که با کمبود تابوت و آمبولانس برای جابه‌جایی پیکر فوت‌شدگان درگیر است.

سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد به‌تازگی پیامکی با این مضمون برای رانندگان تاکسی‌های ون ارسال کرده است که در صورت تمایل می‌توانند برای جابه‌جایی پیکر فوت‌شدگان به سازمان فردوس‌ها کمک کنند و از این سازمان دستمزد بگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اصغر محبی، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد، ارسال پیامک برای رانندگان تاکسی‌های ون را ناشی از افزایش تعداد فوتی‌ها و کمبود آمبولانس در سازمان فردوس‌ها عنوان کرده و گفته است: «ممکن است بعضی خانواده‌ها بخواهند متوفی را جای دیگری دفن کنند؛ بنابراین خودروی آرامستان تا برود و برگردد زمان‌بر است. برای این کار خودروهای ون می‌توانند کمک کنند و برای سه تا چهار هزار متر جابه‌جایی، به‌جای اینکه جنازه روی دست حمل شود، تا محل بلوک و دفن با خودرو منتقل می‌شود.»

از گفته‌های رئیس سازمان تاکسیرانی مشهد چنین بر می‌آید که تاکسی‌های ون برای جابه‌جایی اجساد بین‌ شهرها استفاده نمی‌شوند و این خودروها داخل خود شهر مثلا بین بهشت رضا و رضوان که از هم فاصله دارند، تردد خواهند کرد. به‌ عبارت‌ دیگر، سازمان فردوس‌های مشهد برای جابه‌جایی پیکرها داخل شهر کمبود آمبولانس دارد و این موضوع از وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا در مشهد حکایت می‌کند. وضعیتی که فرماندار شهر مشهد نیز به آن اشاره کرده و گفته است که افزایش آمار فوت‌شدگان ناشی از فاجعه کرونا در مشهد به کمبود تابوت و آمبولانس در این کلان‌شهر منجر شده است.

اگرچه محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد، خیلی زود اظهارات خود را پس گرفت اما او صبح روز سه‌شنبه،۱۹ مرداد، از انباشت اجساد در بیمارستان‌های شهر مشهد خبر داده بود. وی با اشاره به اینکه حدود ۳۲ درصد بستری‌شدگان شهر مشهد از شهرهای خارج از استان خراسان رضوی‌اند، گفته بود: «بیماران مبتلا به کرونا خارج از استان که در بیمارستان‌های مشهد فوت می‌کنند، در بهشت رضوان مشهد شسته و سپس برای اعزام به شهرستان محل سکونتشان به خانواده تحویل می‌شوند.»

حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های مشهد، نیز روز سه‌شنبه، ۱۹ مرداد، از سه‌رقمی شدن شمار جان‌باختگان در این شهر خبر داد. او با بیان اینکه سن بیشتر جان‌باختگان کمتر از ۴۰ سال است، گفت: «حتی برخی از آنان اعضای یک خانواده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *