روز دوم دادگاه حمید نوری؛ جزئیاتی از اعدام زندانیان دهه ۶۰ در آمفی‌تئاتر گوهردشت

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۰

در دومین روز از دادگاه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت، به اتهام مشارکت در اعدام‌ چندین هزار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، قتل و انجام جنایت آشکار و نقض حقوق بین‌الملل، جزئیاتی از چگونگی اعدام این زندانیان تشریح شد.

این جلسه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در استکهلم سوئد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، در این جلسه، وکیل نورى اعتراض کرده که فتواى روح‌الله خمینى درباره اعدام‌های ۶۷ صحت ندارد، اما دادستان پرونده در جواب او از مدارکی سخن گفت که نشان می‌دهد این فتواى خمینى است و در خاطرات حسینعلی منتظری هم به آن اشاره شده است.

همچنین در این جلسه از دادگاه نوری، دادستان پیامک‌های تلفن همراه این متهم را بررسى کرد و دو پیامک را در دادگاه نشان داد که نوری در آن خود را «حمید نورى» و «حمید عباسى» معرفى کرده است.

دادستان همچنین درباره زندان گوهردشت توضیحاتی ارائه داد و گفت اکثر زندانیان سیاسى در آمفى‌تئاتر این زندان پس از بازجویى کوتاه توسط کمیته مرگ به دار آویخته می‌شدند.

در دادگاه نقشه کامل زندان گوهردشت که توسط کارشناسان کشیده شده نیز پخش شد.

دادستان گفت در زندان گوهردشت مقابل دوربین از زندانیان اعتراف مى‌گرفتند و این دوربین‌ها می‌توانست مربوط به تلویزیون ایران هم باشد.

او اضافه کرد زندانیان مستقیم بعد از بازجویى براى اجراى حکم اعدام می‌رفتند و در تاریخى هم دارهاى اعدام را به داخل سالن آمفی‌تئاتر برده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، وکیل نورى به صداى معترضان خارج از ساختمان دادگاه اعتراض کرد و پلیس به داخل سالن آمد تا بررسى کند صداها چقدر براى روند دادگاه مزاحمت ایجاد مى‌کند.

همزمان با برگزاری دادگاه از روز سه‌شنبه، چند صد نفر از معترضان مقابل ساختمان دادگاه تجمع کردند و از دادگاه‌های سوئد و بین‌المللی خواستند که ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران و دیگر متهم این پرونده را محاکمه کنند.

در هفته جاری، سه روز جلسه دادگاه برای نوری پیش‌بینی شده، اما روند طولانی محاکمه او تا آوریل سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

برگزاری دادگاه حمید نوری از این رو که برای اولین‌بار یکی از مقام‌های قضایی‌امنیتی جمهوری اسلامی دخیل در اعدام‌های گروهی سال ۶۷ در خارج از ایران بازداشت و محاکمه می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علاوه بر این، اکنون با نشستن ابراهیم رئیسی بر کرسی ریاست جمهوری اسلامی، دادگاه نوری بیش از پیش اهمیت یافته است.

رئیسی که در جریان اعدام‌های سال ۶۷، معاون دادستان تهران و از اعضای هیات منصوب روح‌الله خمینی برای اعدام زندانیان، مشهور به «هیات مرگ» بود، گفته است که باید از او قدردانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *