ناپدید شدن ۱۵۳۱ میلیارد تومان از بودجه طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان!

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۶

– بررسی‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد که در یک بازه دو ساله (۹۶ تا ۹۸) ۱۵۳۱ میلیارد تومان از بودجه ۳۵۴۵ میلیارد تومانی هدر رفته است.
– نماینده آبادان: ۴۱ میلیارد تومان برای آبرسانی به غیزانیه اختصاص پیدا کرد که مشخص نیست ۳۰ درصد این اعتبارات کجاست!؟

در شرایطی که خشکسالی و کم‌آبی و شبکه ناتمام فاضلاب استان خوزستان مشکلات مختلفی در این استان ایجاد کرده معاون دیوان محاسبات کل کشور از بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخلف در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب این استان خبر داده است. او گفته این منابع با اقداماتی چون صورت وضعیت‎‌ها و قراردادهای صوری و همچنین فاکتور خرید تجهیزات گرانقیمت نابود شده است.

طبق گزارش نهادهای داخلی ۷۰ درصد خوزستان با بحران آب روبروست

سعید بیت عفری معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کل کشور گفته که بر اساس بررسی‌های دیوان برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در استان خوزستان ۳۵۴۵ میلیارد تومان هزینه شده و همچنین ۳۰۰ میلیون دلار هم از محل منابع صندوق توسعه ملی به این استان تحصیص داده شده است.

به گفته او بررسی‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد که در این بازه دو ساله ۱۵۳۱ میلیارد تومان از بودجه ۳۵۴۵ میلیارد تومانی هدر رفته است.

معاون دیوان محاسبات کل کشور افزوده که اعتبارات تخصیصی برای طرح‌های آب و فاضلاب استان خوزستان طی این سال‌ها مصرف شده اما خروجی لازم را نداشته و احتمالا مبالغ جای دیگری هزینه شده است.

به گفته بیت عفری بیش از ۴۲ میلیارد تومان بودجه در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به صورت اختصاصی برای رفع مشکل و تأمین آب روستای غیزانیه در اهواز تخصیص یافته و این مبالغ هزینه شده اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.

او افزوده که «بعد از بررسی‌های دقیق مشخص شد ۳۵۵۴ میلیارد تومان از اعتبارات مصرفی دارای تخلفات عدیده‌ای است و ۱۵۳۱ میلیارد تومان آن هدر رفته است.»

او درباره جزییات این تخلفات گفت: «در این تحقیق و تفحص مشخص شد پرداخت‌های غیرقانونی، تنظیم صورت وضعیت‌های صوری به شکلی که مبالغ در جای دیگری مصرف شده، خرید لوله‌های گران غیرمتعارف، عدم رعایت حدنصاب در معاملات و عدم رعایت قانون منع مداخله کارکنان و … موجب شده تا اعتبارات اثربخشی لازم را نداشته باشد.»

سعید بیت عفری با بیان اینکه مراحل رسیدگی به این تخلفات در دیوان محاسبات کل کشور طبق قانون در حال انجام است افزوده که «متخلفان در این تحقیق و تفحص شناسایی شده و پرونده آنها در دادسرا و دیوان مستشاری دیوان محاسبات در حال بررسی است و اسامی متخلفان و احکام صادر شده به دستگاه قضا ارسال می‌شود.»

معاون دیوان محاسبات جزییات بیشتری از متخلفان اعلام نکرده است. این گزارش در حالی اعلام شده که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با اجرای طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شرکتهای آب و فاضلاب استان خوزستان موافقت کردند.

این طرح با درخواست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکتهای آب و فاضلاب استان خوزستان از سال ۱۳۹۴ تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ است. در محورهای تحقیق و تفحص آمده است که میزان اعتبارات دریافتی شرکت های متولی آب و فاضلاب استان از محل وجوه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، ماده (۱۰)قانون تنظیم و ماده (۱۲)قانون مدیریت، صندوق توسعه، تملک ابلاغی و تملک استانی از سال ۱۳۹۴ تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹ چه میزان بوده و چگونه هزینه شده است؟

محمد مولوی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان انجام طرح تحقیق و تفحص از شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در مجلس در سخنانی گفت: «از اینکه مسائل استان خوزستان را هر هفته در صحن علنی مجلس فریاد می‌زنم، شرمنده‌ام. به نمایندگی از مردم بزرگ خوزستان می‌گویم از اینکه هر روز با یک مسئله در استان مواجهیم، خسته شده‌ایم. خوزستانی‌ها گدا نبوده و نیستند، بی‌وفا نبوده و نیستند، بی‌تعهد نبوده و نیستند، ولی چه کنیم که گرفتار مدیرانی هستیم که آسایش را از خوزستان گرفتند.»

محمد مولوی با ارائه آماری از پروژه آبرسانی به منطقه غیزانیه خوزستان گفت: «در این باره ۴۱ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد که مشخص نیست ۳۰ درصد این اعتبارات کجاست!؟ همچنین نزدیک به ۶ میلیارد تومان از رقم ۴۱ میلیارد تومان، سندسازی صوری شده است. علاوه بر این ۱۱ میلیارد تومان که قرار بود صرف احداث خط لوله برای آبرسانی شود، در جای دیگر هزینه شده بعد سوال می شود چرا این مردم معترض هستند!»

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی افزوده که «۲ روز پیش مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب با هیاتی به آبادان سفر داشته و مبلغی که نمایندگان به تصویب رساندند، از محل ماده ۵۶ اختصاص دادند و دولت جدید را هم بدهکار کردند، در حالی که این اقدامات کاملا نمایشی به نظر می رسد. از طرف دیگر در سال ۹۶ نزدیک به ۵ میلیارد تومان برای انتقال آب به شوش و لالی در نظر گرفته شد. این پول کجاست؟»

او همچنین آمار تکاندهنده دیگری را مطرح کرده و گفته که «همچنین در سال ۱۳۹۷ رقمی معادل ۷ میلیارد تومن برای شهرهایی که دچار تنش آبی هستند، در نظر گرفته شد و در سال ۹۸ نیز رقمی حدود ۹۸ میلیارد تومان برای شهرهای هویزه، آبادان، بستان، سوسنگرد به تصویب رسید که این رقم نیز مشخص نیست چگونه هزینه شده، رقم های هنگفتی برای انتقال آب به شهرهای مختلف استان خوزستان در نظر گرفته شده که مشخص نیست کجاست.»

محمد مولوی همچنین گفته است: «شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان برای آبرسانی به برخی از شهرها در حوزه تصفیه آب بسیار ضعیف عمل کرده، به این صورت که در یک نمونه آن که قرار بود ۴ میلیارد تومان برای انتقال آب از ایستگاه تصفیه‌خانه تا خط جمشید آباد آبادان اختصاص یابد، این رقم به هدر رفت.»

کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *