راهکارهای طرح شکایت از علی خامنه‌ای و دیگر مسئولان بروز فاجعه انسانی شیوع ویروس کرونا در ایران چیست؟-گفتگو با شیرین عبادی

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۷

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، هر روزه، جان صدها تن از شهروندان ایرانی را می‌گیرد و در میان افکار عمومی این پرسش همچنان مطرح است که مسئولیت از دست رفتن جان این تعداد شهروند برعهده کیست؟ از اعلام ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران تا استفاده از داروهایی که برای درمان بیماری مناسب نبودند؛ از پنهانکاری نسبت به آغاز همه‌گیری در کشور تا اعلام آماری که همچنین در درستی و صحت آن تردید هست، پرسش‌هایی است که با افزایش آمار مرگ و میرها موجب مطالبه‌گری افکار عمومی ایران در شناسایی عاملان این بحران شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان ایران، در روز سه‌شنبه ۱۷ اوت، بیش از ۶۲۵ شهروند ایرانی، جان خود را بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند. به این ترتیب، بر اساس آمار رسمی، شمار جانباختگان بر اثر ابتلا به کووید به یکصد هزار نفر نزدیک می‌شود. هنوز مشخص نیست بحران سوء مدیریت در کنترل شیوع ویروس کرونا، جان چه تعداد دیگر شهروند ایرانی را در معرض خطر قرار خواهد داد.

شیرین عبادی، وکیل مدافع و برنده جایزه نوبل صلح، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، ضمن تاکید بر «وقوع فاجعه در ایران»، شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، را عامل و مسئول اصلی این فاجعه برشمرد زمانی که با «تصمیم نابخردانه» ورود واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی را با «اظهارنظرهای غیرعلمی ممنوع» اعلام کرد. همچنین این مدافع حقوق بشر و وکیل دادگستری، علاوه بر علی خامنه‌ای، مقامات دیگر جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزیر بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و … را به دلیل سوءمدیریت، در بروز این فاجعه مقصر دانست و آنان را به معاونت در بروز این فاجعه متهم ساخت.

برخی از وکلا، مدافعان و فعالان حقوق بشر در صدد طرح شکایت به دستگاه قضایی کشور از شخص علی خامنه‌ای بعنوان مسئول اصلی بروز این فاجعه بودند اما پیش از طرح شکایت از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند. شیرین عبادی، شکایت بردن از رهبر جمهوری اسلامی ایران به دستگاه قضایی، یکی از ارگان‌هایی که (به گفته این وکیل مدافع) با بیشترین اتهامات حقوق بشری مواجه است را اقدامی غیرممکن و بی‌فایده می‌داند اما در عین حال نسبت به لزوم تلاش برای جلب توجه تمامی مردم ایران و جهانیان برای آنچه در ایران رخ می‌دهد تاکید دارد.

خانم شیرین عبادی، در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه در ساختارهای حقوقی جهان، کمبودهایی برای طرح شکایت در جوامع بین‌المللی علیه رهبران جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، در عین حال تاکید کرد بغیر از راهکارهای حقوقی، کشورهای جهان می‌توانند از طریق راهکارهای سیاسی، رهبران جمهوری اسلامی ایران را وادار نمایند تا در صورت تمایل به دستیابی به توافق با کشورهای قدرتمند جهان، پیش از هر چیز، درصدد رفع این بحران بهداشتی در ایران باشند.

ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *