“سونامی” کرونا در ایران؛ ۱۰۰ هزار تست، بیش از ۵۰ هزار مبتلا

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۷

شمار مبتلایان روزانه کرونا در ایران از مرز ۵۰ هزار نفر گذشته و یک کارشناس اورژانس از تبدیل پاندمی به سونامی می‌گوید. این وضعیت در آمار رسمی هم  آشکار است؛ از هر دو آزمایش تشخیص نتیجه یکی مثبت است.

کرونا در ایران به رکوردشکنی‌های پی‌درپی در موج پنجم ادامه می‌دهد؛ در شبانه‌روز منتهی به ۲۶ مرداد برای نخستین باز از آغاز پاندمی در ایران شمار مبتلایان شناسایی شده به ۵۰ هزار و ۲۲۸ نفر رسید.

امیرمسعود هاشمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وضعیت این شهر را وخیم عنوان کرده و گفته این شهر از پاندمی کرونا عبور کرده و به سونامی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا این متخصص اورژانس گفته است: «اورژانس‌ها مملو از بیماران بدحال است، حجم بیماران به قدری زیاد است که هیچ اورژانسی جوابگوی این مقدار بیمار نیست. همچنین کمبود اکسیژن، تخت و برانکارد وجود دارد.»

سونامی کرونا در سراسر ایران

این وضعیت تقریبا در سراسر ایران به همین گونه است. مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر)، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۳۰ شهر در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

پیش از این بالاترین تعداد قربانیان روزانه کرونا مربوط به اوج موج چهارم در ششم اردیبهشت ماه بود که ۴۸۶ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده بودند.

این رکورد ۱۷ مرداد شکسته شده و از آن پس، به جز یک روز شمار قربانیان از ۵۰۰ نفر بیشتر بوده و سه روز اخیر از مرز ۶۰۰ نفر هم فراتر رفته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند آمار رسمی موارد جدید ابتلا و مرگ در پیوند با بیماری کووید۱۹ در ایران واقعی نیست. نسبت تعداد آزمایش‌های تشخیص و موارد مثبت، این واقعیت را در مورد مبتلایان آشکار می‌کند.

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته اندکی کمتر از ۱۰۲ هزار آزمایش تشخیص کرونا در ایران انجام شده که نتیجه بیش از ۵۰ درصد آنها مثبت بوده است.

در آلمان، با جمعیتی تقریبا برابر ایران، تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا در هفته‌های اخیر روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار مورد بوده است اما نسبت موارد مثبت به کل آزمایش‌ها هیچ وقت از سه درصد تجاوز نکرده است.

در اغلب کشورهایی که میزان تست به نسبت جمعیت بالاست درصد موارد مثبت با نوسان‌هایی همراه است اما تقریبا در هیچ موردی بالاتر از ۱۰ درصد نیست.

به عبارت دیگر اگر تعداد آزمایش‌های تشخیص در ایران متناسب با جمعیت افزایش می‌یافت تصویر واقعی‌تری از ابعاد گسترش ویروس کرونا آشکار می‌شد.

کمبود تخت و دردسرهای افزایش آزمایش

یکی از علت‌های نازل بودن تعداد تست کرونا در ایران می‌تواند کمبود کیت تشخیص باشد. سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت ماه گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «کمبود کیت تا به حال در بعضی مقاطع در مناطق خاص و حتی کل کشور اتفاق افتاده است.»

این واقعیت هم وجود دارد که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با همین تعداد موارد جدید ابتلا نیز به شدت با کمبود تخت و امکانات درمانی روبرو هستند و بیماریابی و شناسایی موارد بیشتر ابتلا اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید به جز واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راه دیگری برای مقابله با شیوع گسترده کرونا وجود ندارد.

واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ تا ابتدای مرداد ماه بسیار کند پیش می‌رفت. منتقدان سخنان ۱۹ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای درباره ممنوعیت ورود “واکسن آمریکایی و انگلیسی” را یکی از علت‌های اصلی این مسئله می‌دانند و او را مسئول قربانی شدن هزاران نفر می‌خوانند.

دستور خامنه‌ای از علت‌های کندی واکسیناسیون

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت منکر این ممنوعیت شده و ادعا می‌کند که منع واردات شامل واکسن‌های تولید شده در خود بریتانیا و آمریکا می‌شود.

برخلاف این ادعا، خامنه‌ای در سخنرانی خود که ویدئوی آن در صفحه تویئتر جهانپور هم منتشر شد، به صراحت اثربخشی واکسن‌های تولید شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی را زیر سوال برد و واردات آنها را ممنوع اعلام کرد.

خامنه‌ای که ظاهرا متوجه پیامد فاجعه‌بار این فرمان خود شده به تازگی گفته کرونا “مسئله اول” کشور است و واکسن مورد نیاز مردم باید “به هر شکل ممکن” تهیه شود.

شتاب گرفتن واکسیناسیون با وجود ادامه تحریم

از شروع واکسیناسیون در ایران در ۲۱ بهمن تا اول مرداد تعداد کل واکسن‌های تزریق شده به حدود ۱۰ میلیون دوز می‌رسید.

در حدود چهار هفته اخیر که واردات واکسن به ایران افزایش یافته تعداد واکسن‌های تزریق شده بیش از دو برابر شده و از دو میلیون و ۴۸۱ هزار دوز فراتر رفته است.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی ۲۶ مرداد به خبرنگاران گفت بحث واردات واکسن با جدیت در حال پیگیری است و غیر از واکسن‌هایی که تا کنون وارد شده حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن دیگر تا نیمه اول شهریور ماه وارد خواهد شد.

مسئولان جمهوری اسلامی پیش از این تحریم‌های آمریکا را دلیل اصلی ناکامی در واردات واکسن عنوان می‌کردند. افزایش واردات واکسن، در حالی که تحریم‌ها هنوز لغو نشده، نشان می‌دهد این ادعا چندان باورپذیر نیست.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *