سفیر ایران سوئد را به نقض کنوانسیون‌های جهانی متهم کرد

By | ۱۴۰۰-۰۵-۳۱

احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم، سوئد را به نقض کنوانسیون‌های جهانی و شکنجه روحی و جسمی متهم کرد. او از ملاقات با یک زندانی ایرانی در سوئد سخن گفته است. موضوع بر سر حمید نوری، از متهمان کشتار ۶۷ است.

احمد معصومی‌فر، سفیر ایران در کنار کارل گوستاو، پادشاه سوئد

احمد معصومی‌فر با انتشار دو پست توییتری از دیدار خود با حمید نوری در زندان خبر داده است. او در این دو پست اشاره‌ای به نام حمید نوری و اتهامات او نکرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران مدعی شده که پس از ۲۰ روز پیگیری امکان ملاقات با یک “شهروند ایرانی در زندان” شده است.

او از کاربرد خشونت و نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی سخن گفته و مدعی شده که این شهروند ایرانی در زندان مورد شکنجه، “رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز” واقع شده است.

معصومی‌فر در پست توییتری مکمل نوشته است: «شکایت توسط وکلا به مرجع قضایی تسلیم و طی یادداشتی به وزارت خارجه و وزارت دادگستری خواستار تحقیق مستقل در خصوص نقض حقوق زندانی، ممانعت از معاینه پزشک، هتک حرمت های اعتقادی واعمال شکنجه جسمی و روحی شهروند ایرانی شدم.»

حمید نوری به اتهام مشارکت در اعدام‌های تابستان سال ۶۷ در سوئد محاکمه می‌شود. او در نوامبر ۲۰۱۹ به محض ورود به سوئد در فرودگاه استکهلم دستگیر شد.

دادگاه حمید نوری در استکهلم آغاز شده و قرار است تا فروردین سال آینده ادامه یابد. در پرونده اتهامات او از جمله به شکنجه زندانیان سیاسی نیز اشاره شده است.

محاکمه حمید نوری به‌ویژه با توجه به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. رئیسی نیز متهم به عضویت در هیات چهارنفره موسوم به “هیات مرگ” در ارتباط با کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *