از هر ۳ ایرانی یکی زیر خط فقر!

By | ۱۴۰۰-۰۵-۳۱
خط فقر هر ایرانی ۱.۲ میلیون تومان

وزارت تعاون، کار و رفاه برای اولین بار گزارش رسمی از خط فقر در ایران منتشر کرده است. گزارشی که می‌گوید در سال ۹۹، خط فقر سرانه هر فرد معادل یک‌‌میلیون و ۲۵۴ هزار تومان بوده است.براساس این بررسی خط فقر سرانه یک خانوار  سه نفره، ۲‌ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و برای خانواده‌های چهارنفره این رقم ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان برآورد شده است.

این البته آمار خط فقر در سال ۹۹ است. سالی که میانگین نرخ تورم در آن ۳۶.۴ درصد گزارش شده است. اما نکته قابل توجه این است که احتمالا این آمار در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته باشد. چراکه نرخ تورم تیرماه از مرز ۴۴ درصد گذشته است.

از هر ۳ ایرانی یکی زیر خط فقر!
بر اساس این گزارش، چند درصد مردم در ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند؟ براساس این گزارش، نرخ فقر در سال ۹۸ حدود ۳۲ درصد بوده. این یعنی در سال ۹۸ از هر سه ایرانی یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند. بر این اساس از جمعیت ۸۴ میلیونی ایران بیش از ۲۶ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اما این عدد در سال ۹۹ چقدر است؟ این سوالی است که این گزارش به آن جواب نداده است. اما در بخشی از گزارش آمده که خط فقر سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، رشد ۳۸ درصدی داشته است. با این حساب اگر ۳۸ درصد به تعداد افراد زیر خط فقر اضافه شده باشد، تنها ظرف یک سال ۹ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر از مردم ایران به زیر خط فقر رفته‌اند.با این حساب، تعداد افراد زیر خط فقر در ایران به ۳۶ میلیون نفر رسیده است! این یعنی از جمعیت ۸۴ میلیونی ایران ۳۶ میلیون نفر زیر خط فقرند و تنها ۴۸ میلیون نفر  بالای این خط قرار دارند!

علت افزایش فقر
اما علت افزایش خط فقر در سال ۹۹ چیست؟ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته: «مهم‌ترین عامل افزایش خط فقر در سال ۹۹ تورم بالا در دو بخش خوراکی‌ها و مسکن بوده است.»براساس این گزارش، تورم و رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کرونا، باعث سخت‌تر شدن معیشت مردم شده است و دهک‌های کم‌درآمد بیشترین فشار را تحمل می‌کنند.

اما نکته قابل توجه این است که سه عامل تشدیدکننده فقر در سال ۹۹، در سال جاری هم با قوت ادامه دارد. هم کرونا و رکود اقتصادی زندگی مردم را نشانه گرفته و هم نرخ تورم در حال ثبت رکوردهای جدید است. بر این اساس اگر اقدامات خاصی انجام نشود این آمار ۳۶ میلیون نفری می‌تواند افزایش قابل توجهی داشته باشد!

تجارت نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *