ادامه فاجعه کرونا در ایران: مرگ ۶۶۹ نفر و ابتلای ۳۳ هزار بیمار جدید

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۸

نماینده ولی‌فقیه در ارتش: دستور رهبر برای منع واردات واکسن «بهترین تصمیم» بود

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه هشت شهریور، ۶۶۹ بیمار مبتلا به کرونا درگذشتند و بالغ‌بر ۳۳ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. هم‌اکنون نزدیک به پنج میلیون مبتلا به ویروس کرونا در کشور وجود دارد که از آن میان نزدیک به پنج هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و بیش از هفت هزار و ۸۰۰ نفر در وضعیت شدید بیماری، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند. با آن که موج پنجم‌ کرونا با سویه دلتا همچنان در حال پیش‌روی است، متخصصان از احتمال آغاز زودهنگام موج ششم با سویه لامبدا خبر داده‌اند.

سویه لامبدا نخستین بار در کشور پرو مشاهده شد و تاکنون به بیش از ۵۰ کشور دنیا سرایت کرده است. پزشکان قدرت سرایت این سویه را بیشتر از انواع دیگر، حتی بیش از سویه دلتا دانسته‌اند. این در حالی است که قدرت سرایت سویه دلتا نیز هشت برابر بیش از انواع دیگر بود.

نگاهی به آمار سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۹) کرونا در ایران نشان می‌دهد که شمار جان‌باختگان کرونا نسبت به سال قبل پنج تا شش برابر شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت در روز هشتم شهریور سال ۱۳۹۹، شمار افرادی که در آن روز جان خود را از دست دادند ۱۱۰ نفر بود. در همان روز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی هزار و ۹۰۵ بیمار جدید خبر داد. این در حالی است که در هشتم شهریور ۱۴۰۰ تعداد جان‌باختگان شش برابر افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که آماری که وزارت بهداشت از جان‌باختگان و مبتلایان اعلام می‌کند، بر اساس معیارهای تشخیص قطعی است، و مسئولان این وزارتخانه تایید کرده‌اند که آمار واقعی دو تا سه برابر آمار رسمی است.

هم‌زمان با شدت یافتن موج بیماری و افزایش مرگ و میر، انتقادها درباره تاخیر در واکسیناسیون عمومی نیز افزایش یافته است. اغلب این انتقادها مشخصا علی خامنه‌ای را به دلیل دستور منع واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی، نشانه گرفته‌اند. در بیانیه‌ای که روز دوشنبه (هشت شهریور) شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی منتشر کرد، رهبر جمهوری اسلامی ایران مسئول «قتل‌عام مردم» در بیماری کرونا معرفی شد. شماری از وکلای دادگستری و فعالان مدنی نیز که قصد داشتند از رهبر جمهوری اسلامی ایران به دلیل این تصمیم شکایت کنند، روز ۲۳ مرداد قبل از هرگونه اقدامی دستگیر شدند.

با آن که فرمان لجوجانه علی خامنه‌ای منجر به کشته شدن هزاران نفر از شهروندان ایرانی شده است، برخی از هواداران او از این تصمیم حمایت می‌کنند. عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه هشت شهریور، تصمیم خامنه‌ای در خصوص نخریدن واکسن کرونا از امریکا و بریتانیا را «بهترین تصمیم» دانست. این در حالی است که بر اساس آمار رسمی در همین روز ۶۶۹ نفر به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته‌اند. پیش‌تر، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، نیز با حمایت از فرمان خامنه‌ای ادعا کرده بود: «چه تضمینی وجود دارد که آمریکا واکسن فلج‌کننده به ما ندهد.»

در دی‌ماه سال ۱۳۹۹، زمانی ‌که علی خامنه‌ای دستور منع واردات واکسن را صادر کرد، ۵۵ هزار نفر پس از مبتلا شدن به کرونا جان باخته بودند، اما حالا شمار جان‌باختگان از صد و شش هزار نفر فراتر رفته است. پس از فرمان علی خامنه‌ای، وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی زیرمجموعه بیت رهبری، مدعی ساخت واکسن داخلی شدند. آن وعده‌ هرگز محقق نشد و نتیجه تعلل و تاخیر، افزایش شمار قربانیان کرونا در میان شهروندان ایرانی بود.

با وجود ادعاهای پی‌درپی مبنی بر تولید انبوه واکسن داخلی، حجت نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام، در حساب توییتری خود اعلام کرد که میزان تولید واکسن برکت، به هشت میلیون دوز رسیده است. او و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی، پیش‌تر وعده ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا را تا شهریورماه داده بودند.

در ایران تاکنون حدود ۱۸ میلیون ۵۰۰ هزار نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و تعداد کسانی که دوز دوم را تزریق کرده‌اند، کمی بیش از هشت میلیون نفر است. متخصصان و کارشناسان تنها راه کنترل بیماری را در واکسیناسیون عمومی دانسته‌اند، اما به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، برای واکسیناسیون عمومی در ایران و رسیدن به ایمنی جمعی، بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، از واردات «پارت‌های پنج‌ میلیونی واکسن» به کشور از هفته آینده خبر داد و گفت که در شهریور ماه، ۲۰ میلیون دوز و در ماه‌های مهر و آبان، هرماه ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد می‌شود.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *