شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک برای «ورود اقلام دارویی غیر استاندارد کرونا»

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۹

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت ایران می‌گوید که این وزارتخانه از گمرک به دلیل «ورود بدون مجوز برخی اقلام دارویی از جمله داروهای مربوط به کرونا» به سازمان بازرسی کشور شکایت کرده است.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه هشتم شهریور گزارش داد که محمدرضا شانه‌ساز در نامه‌ای به سازمان بازرسی گفته که «گمرک بدون دریافت و اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به صدور مجوز ورود برخی از اقلام دارویی به گمرکات کرده» که به گفته او، این مسئله «منجر به انباشت دارو در گمرکات در شرایط نگهداری نامطلوب شده است».

سازمان غذا و داروی کشور پیشتر اعلام کرده بود که ورود همه داروهای وارداتی فاقد ثبت سفارش و مجوز این سازمان به گمرک‌های کشور ممنوع است.

خبرگزاری ایسنا ششم شهریور ماه گزارش داده بود که حجمی از دارو به ویژه حدود ۱۸ تن داروهای مرتبط با کرونا وارد گمرک امام خمینی شد و مسئولان وزارت بهداشت به ویژه سازمان غذا و دارو اعلام کردند که بخشی از این داروها با هماهنگی آن‌ها وارد گمرک نشده و فاقد مجوز این سازمان است.

گمرک ایران در واکنش گفته که این موضوع باید از طریق سازمان‌های متولی پیگیری شود. این نهاد اشاره‌ای به نام «سازمان‌های متولی» نکرده است.

در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از کمبود داروهای کرونا از جمله رمدسیویر و صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌های دولتی در تهران و ایجاد بازار سیاه برای تهیه این داروها در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، ۲۱ مرداد گفته بود که «ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم».

او افزوده بود که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا / ف.ق/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *