اقتصاد خرافه و گردش مالی میلیاردی رمالان: از دعای بازگشایی بخت تا بستن دهان

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۹

برای هر مشکل حدود قیمتی وجود دارد: طلسم ازدواج بین ۳ تا ۷ میلیون تومان،‌ درمان نازایی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان، طلسم زبان بند همسر ۴ تا ۵ میلیون تومان و …!

عصر ایران؛ فهیمه اکبری صحت – خرافه پرستی از دیرباز تاکنون بحث جدایی ناپذیر زندگی مردم در همه کشورهای جهان بوده است و خرافات نه تنها در ایران بلکه قرنهاست در جهان ریشه دارد.

«مارکز» در «صد سال تنهایی» تصویری واقعی از جهان خرافه نشان می‌دهد. رمان صد سال تنهایی به عنوان شناخته شده ترین نماینده ی رئالیسم جادویی، پر از گنجینه های گیج کننده و مبهم است که ذهن خواننده را اسیر خود می سازد. خرافات از ادبیات تا اقتصاد را نشانه گرفته‌اند و این روزها دیگر سهم قابل‌توجهی از سبد برخی خانوار را به خود اختصاص می دهند.

میلیاردهای زاغه نشین

در کوچه پس کوچه‌های تنگ و دور افتاده اطراف شهرها مردان و زنانی هستند که عده‌ای را اسیر جهان و گاهی خباثت خود کرده‌اند. این گروه که درآمد قابل ملاحظه‌ای از جهل و نادانی مردم دارند، بیشتر در حاشیه‌های شهر فعالیت می‌کنند. رمال ها همان افراد شیادی هستند که تنها با القای مشتی خرافه و راهکار پوچ مردم را فریب داده و پول های کلانی به جیب می زنند.

مردی میانسال نزدیک خیابان اکبرآباد -بعد از ماهدشت کرج- در خانه ای کوچک با چندین گربه ریز و درشت زندگی می‌کند. او خود را ناجی زندگی مردم(!) معرفی می داند و در برابر راه های نجاتی که ارایه می کند ارقام شگفت انگیزی از مردم مطالبه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *