“کِمیکال”، ماده مخدری ارزان‌ و رایج میان نوجوانان ایران

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۰

ماده مخدری در ایران به ویژه در میان نوجوانان دست به دست می‌شود که مصرف‌کنندگان ۱۲ تا ۱۴ ساله هم دارد. دلیل: دسترسی آسان و ارزان بودن. “کِمیکال” روان‌گردانی که بین نوجوانان هم شایع شده، ده سالی است که به ایران آمده است.

“کمیکال” را ماده‌ی مخدری محصول آزمایشگاه می‌دانند؛ ترکیبی از ماری‌جوانای سنتی و مواد شیمیایی دیگر

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران می‌گوید: «درحال‌حاضر تهیه و سفارش پیتزا بیشتر از سفارش مواد زمان می‌برد»؛ یکی از موادی که به گفته این مقام مسئول چنین آسان و به سرعت در دسترس است، “ِکمیکال” نام دارد.

فروش “کمیکال” یا “شیمیایی” در ایران رونق گرفته است؛ ماده‌ای که تفاوت عمده آن بنا بر گزراش‌هایی که سایت‌های داخلی منتشر کرده‌اند، در گروه سنی مصرف‌کننده است.

روزنامه شرق در گزارشی در این باره می‌نویسد: «مصرف این ماده مخدر بین بزرگسالان کمتر دیده می‌شود و در میان مصرف‌کنندگان آن، نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ ساله هم دیده می‌شود.»

“کمیکال” را ماده‌ مخدری محصول آزمایشگاه می‌دانند؛ ترکیبی از ماری‌جوانای سنتی و مواد شیمیایی دیگر. ترکیباتی که به گفته کارشناسان این ماده مخدر را قوی‌تر و خطرناک‌تر کرده است. ماده اصلی این ماده مخدر مراسوئیت است.

روزنامه شرق در گزارش خود به عوارض ناشی از مصرف این ماده مخدر از زبان مصرف‌کنندگان آن اشاره کرده است: پیامدهایی چون “فلج موقت بدن، تشنج تا تجربه نزدیک به مرگ”.

“کمیکال ایرانی” با مرگ موش اضافه!

نویسنده مقاله شرق، از تجربه خود در جستجو به دنیال این مواد مخدر در تهران می‌نویسد، از پاسخ سریع فروشندگان به متقاضی و از قیمت کم “أنواع کمیکال”: «می‌گوید، جنسی که دست خودش است درجه یک است. گرمی ۸۰ تومان. باقی فروشندگان که در سراوان هستند ۵۰ می‌فروشند و هرکسی بکشد فقط بی‌حال می‌شود که این هم به خاطر مرگ موشی است که در ترکیبات کمیکال‌های ایرانی است!»

نشانه‌ها و عوارض مصرف “کمیکال”

این ماده مخدر که گویا در ۱۰ سال اخیر شناخته شده است، بر اساس نوشته سایت‌های داخلی، سال ۱۳۸۸ به ایران وارد شده است. مهمترین مشکل استفاده از “کمیکال” را استفاده طولانی مدت از آن می‌دانند که زمانی خطرناک می‌شود که مصرف آن از ۶ ماه تا یک سال به درازا بکشد.

از پیامدهای مصرف این روان‌گردان به تأثیری که بر روی مردان می‌گذارد، اشاره شده و این احتمال که مصرف‌کنندگان طولانی مدت مرد “کمیکال”، ممکن است هیچ‌گاه بچه‌دار نشوند. توهم دیداری و شنیداری، سرگیجه و تهوع، سرخوشی و خنده مفرط از جمله عوارضی هستند که به این ماده مخدر نسبت داده می‌شودند؛ عوارضی که می‌توانند باعث بالارفتن فشار خون و فرو رفتن فرد به کمای کوتاه مدت شوند. از شایع‌ترین آسیب‌های روانی و اجتماعی این ماده مخدر هم این است که باعث می‌شود، فرد افسرده، گوشه‌گیر و در ارتباط‌های اجتماعی با مشکل مواجه شود.

ترک کمیکال مانند ترک مواد مخدری چون ماری‌جوانا و حشیش و گل است و برای ترک، زیر نظر مشاور، دست‌کم به ۶ تا ۱۰ هفته نیاز است.

“مرگ روزانه ۱۲ تا ۱۳ نفر” در اثر مصرف مواد مخدر

سرپرست معاونت ستاد مبارزه با مواد مخدر دو سال پیش میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان را ۱۵ سال عنوان کرده بود. به گفته حمید صرامی، در میان مواد مخدر گوناگون در پایان سال ۹۷، مصرف “گل” در صدر مواد مصرفی نوجوانان قرار داشت. به گفته این مقام مسئول، پس از “گل”، به ترتیب تریاک، قرص‌های روانگردان و ریتالین بیشترین مصرف را در بین نوجوانان دارند.

خردادماه امسال مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرد، حدود ۵ و نیم درصد جمعیت فعال کشور مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر هستند. به گفته رضا تویسرکان‌منش سالانه حدود چهار تا پنج هزار نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند؛ یعنی حدود ۱۲ تا ۱۳ نفر در هر شبانه‌روز بر اثر مصرف مواد مخدر می‌میرند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *