انتشار گزارش‌هایی از انتقال «خودروهای زرهی آمریکایی» از افغانستان به ایران

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۰

یک کانال تلگرامی که خبرهای افغانستان را پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه ۱۰ شهریور با انتشار چندین عکس از دیده شدن تعدادی از تانک‌ها و خودروهای نظامی دولتی افغانستان در تهران خبر داد.

همزمان عکس‌هایی نیز از محل پلیس‌راه سمنان-گرمسار در توئیتر منتشر شد که نشان می‌دهد شمار قابل‌توجهی از خودروهای زرهی هاموی آمریکایی با کشنده‌های ارتش جمهوری اسلامی از افغانستان به ایران منتقل شده‌اند.

بسم‌الله محمدی، سرپرست پیشین وزارت دفاع افغانستان، با انتشار یکی از این‌ عکس‌ها در توئیتر خود از ایران به‌عنوان «همسایه‌ٔ بد» یاد کرد و نوشت: «روزهای بد افغانستان ابدی نیست».

خودروهای هاموی (هامر اچ‌وان) آمریکایی خودرو نظامی چندمنظوره‌ است با قابلیت تحرک بالا که ابتدا برای ارتش آمریکا طراحی و تولید شد و اکنون ارتش برخی دیگر از کشورها آن را به خدمت گرفته‌اند.

از خودرو نظامی هاموی برای حرکت در هر نوع جاده در هرگونه شرایط اقلیمی استفاده می‌شود و از جمله خودروهایی است که طی بیست سال حضور ارتش ایالات متحده در افغانستان شمار زیادی از آن‌ها مورد استفاده نیروهایی آمریکایی قرار گرفت.

هیچ جزئیات دیگری از انواع و میزان خودروها و تجهیزات منتقل‌شده به ایران و مقصد نهایی آن‌ها منتشر نشده است و مقامات جمهوری اسلامی نیز هنوز در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

با این حال، هفته پیش، چهارم شهریور، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران رسماً اعلام کرد که شماری از هواپیماهای شرکت هواپیمایی «کام‌ایر افغانستان» به ایران منتقل شده است.

به‌گفته سخنگوی این سازمان، در پی افزایش درگیری‌ و تنش در فرودگاه کابل پس از ورود طالبان به این شهر، مالک شرکت هواپیمایی خصوصی «کام‌ایر» افغانستان خواستار انتقال تعدادی از هواپیماهای این شرکت به فرودگاه‌های ایران شده بوده است. با این حال، هواپیماهای یادشده چند روز بعد ایران را ترک کردند.

آمار دقیقی از تجهیزات نظامی به‌جامانده از ارتش آمریکا در افغانستان منتشر نشده، اما ارزش کلی مجموع تجهیزات ارتش افغانستان که ایالات متحده مسئولیت آن را برعهده داشته، ۸۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

پیش از این رادیو فردا در گزارشی اختصاصی دربارهٔ تجهیزات نیروی هوایی ارتش افغانستان و نیروی هوایی آمریکا در این کشور، اعلام کرد که از ناوگان ۲۲۶ فروندی هواپیماها و هلیکوپترهای نیروی هوایی افغانستان حدود ۴۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر عملیاتی در پایگاه‌های هوایی مزار شریف، قندهار، هرات و شیندند به تسلط طالبان درآمده است.

در این گزارش همچنین آمده بود که در مجموع ۶۲ فروند از هلیکوپترها و هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان در روزهای ۲۳ و ۲۴ مرداد از دو پایگاه هوایی مزار شریف و کابل به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شدند و به همراه آن‌ها ۶۸۵ افسر نظامی این کشور نیز اعلام پناهندگی کردند.

عمدهٔ تجهیزات پروازی و هواگردهای به‌غنیمت‌گرفته‌شده توسط طالبان نیازمند تعمیرات است و بدون موجود بودن نیروی متخصص امکان بهره‌برداری از آن‌ها برای طالبان وجود ندارد.

روز گذشته نیز ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده اعلام کرد که ارتش آمریکا پیش از خروج کامل از افغانستان، تجهیزاتی را که نتوانستند با خود از از این کشور خارج کنند، تخریب کردند.

بر اساس این گزارش، این تجهیزات شامل هفتاد دستگاه خودرو زرهی «ام‌رپ»، ۲۷ دستگاه خودرو زرهی «هاموی» و ۷۳ فروند بالگرد و هواپیما بوده است.

با این وصف مشخص نیست خوردهای زرهی هاموی که در داخل ایران دیده شده، از چه طریق و چگونه منتقل شده‌اند.

بر اساس گزارش و تصاویر منتشر شده در کانال‌های تلگرامی، توئیتر و سایت رادیو فردا/ر.ش/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *