واکسن و مذاکرات وین؛ موضوع تماس تلفنی امیرعبداللهیان و هایکو ماس

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۲

وزیران خارجه آلمان و ایران در یک تماس تلفنی در باره مسائل افغانستان، واکسن کرونا و مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کرده‌اند. امیرعبداللهیان تاکید کرده است، کشورش مذاکره‌ای را قبول دارد که به رفع واقعی تحریم‌ها منجر شود.

وزیران خارجه آلمان و ایران، روز پنجشنبه دوم سپتامبر در مکالمه‌ای تلفنی در باره مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و مناسبات دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

در اطلاعیه وزارت خارجه آلمان آمده  است که طرفین از جمله پیرامون اوضاع افغانستان، وضعیت کرونا و مذاکرات مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران تبادل نظر داشته‌اند.

خبرگزاری ایسنا نوشت، وزیر خارجه ایران از همتای آلمانی خود خواسته است که مذاکرات مربوط به ارسال واکسن بایون تک به کشورش را نهایی کند. ایسنا افزوده که هایکو ماس ضمن ابراز آمادگی کشورش برای این منظور، از “تسهیل انتقال اتباع آلمانی از افغانستان” تشکر کرده است.

حسین امیرعبداللهیان از ارتقای همکاری‌های دو جانبه ایران و آلمان در همه حوزه‌ها استقبال کرده و .به وزیر خارجه آلمان گفته است: «اصل گفت‌وگوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود اما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها منجر شود.»

امیرعبداللهیان دو روز قبل در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که ایران برای انتخاب تیم مذاکره‌کننده احیای برجام به دو الی سه ماه زمان نیاز دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به این گفته تاکید کرد که فرصت مذاکره بر سر احیای توافق هسته‌ای “نامحدود” نیست و از ایران خواست، با رویکردی سازنده و در اولین لحظه ممکن به مذاکرات بازگردد.

وزیر خارجه دولت رئیسی با همتایان اتریشی و فرانسوی خود نیز مکالمه تلفنی داشته است. حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشته است: «… در تماس تبریک وزرای خارجه آلمان، فرانسه و اتریش در خصوص سیاست خارجی متوازن و تنظیم روابط با اتحادیه اروپا، ارسال واکسن، افغانستان، منطقه و برجام بحث شد. تاکید کردم که مذاکرات وین باید منافع و حقوق ایران را تامین کند. رفتار غیرمسئولانه آمریکا و بی‌عملی اتحادیه اروپا باید پایان یابد.»

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد، امیرعبداللهیان و همتای فرانسوی او ضمن حمایت از اهداف کنفرانس بغداد برای ترغیب تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت همکاری در زمینه اقدامات منجر به تضمین ثبات و امنیت افغانستان نیز تاکید کرده‌اند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *