وام مسکن «جوانان»! ۱۵ سال انتظار با اقساط ۹ میلیون تومانی!

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۷

– ۱۵ سال دیگر با این رقم وام، حتا امکان اجاره یک ملک نیز وجود ندارد، چه برسد به خرید خانه و پرداخت ماهانه ۹ میلیون اقساط وام مسکن جوانان!
– کارشناسان مسکن پرداخت چنین وام‌هایی را جهت خرید ملک توسط جوانان و مستأجران بی‌فایده دانسته و پرداخت آنها را تنها تحریک تقاضا در بازار مسکن می‌دانند که اتفاقا سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.
– اینهمه مسائلی است که نه تنها کشورهای دیگر بلکه خود ایران پیش از انقلاب اسلامی نیز تجربیات گرانقدری در این زمینه دارند ولی مدیران ناکارآمد و بی‌لیاقت جمهوری اسلامی حتا توانایی استفاده از تجربه خود کشور و دیگران را نیز ندارند!

مدیرعامل بانک مسکن از افزایش سقف وام مسکن جوانان در تهران به یک میلیارد تومان خبر داده است. این در حالیست که دوره انتظار برای این وام تا ۱۵ سال است و متقاضی «جوان» پس از دریافت وام  می‌بایست اقساط ۹ میلیون تومانی پرداخت کند!

محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ با اعلام جزییات مصوبه شورای پول و اعتبار که در پی پیشنهاد بانک مسکن و موافقت بانک مرکزی به تصویب رسیده است گفت: «سقف تسهیلات از محل حساب پس انداز مسکن جوانان در تهران به یک میلیارد تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ به ۸۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به ۷۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.»

دوران انتظار برای دریافت مبلغ این وام ۵ تا ۱۵ سال است. محمود شایان درباره زمان طولانی انتظار برای دریافت وام گفته که «منابع تامین این وام حساب سپرده جوانان است و به همین دلیل امکان برداشت آن زیر ۵ سال وجود ندارد.»

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، متقاضیان از امروز می توانند با افتتاح حساب مسکن جوانان و واریز ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، ۱۵ سال بعد وام یک میلیاردی را دریافت کنند. متقاضیان در تهران می توانند بعد از ۵ سال از افتتاح این حساب، با تغییر ضرایب مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان برداشت داشته باشند.

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بانک مسکن، سود تسهیلات مسکن جوانان مطابق سود مصوب شورای پول و اعتبار در سال دریافت تسهیلات است. بر همین اساس در شرایطی که متقاضی در سال ۱۴۰۰ به شرایط دریافت وام رسیده باشد، باید سود ۹ درصدی را برای تسهیلات مسکن جوانان پرداخت کند.

علاوه بر این مسئله، دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن جوانان پس از دریافت ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است.

در شرایطی که متقاضی همین امروز نسبت به افتتاح حساب مسکن جوانان اقدام کرده و ماهانه ۲۰۰ هزار تومان تا سال ۱۴۱۵ واریز کند، پس از دریافت تسهیلات ۱ میلیارد تومانی ۲۰ ساله با نرخ ۹ درصد، باید ماهانه ۸ میلیون و ۹۷۳ هزار تومان قسط به منظور بازپرداخت به حساب بانک مسکن واریز کند!

بر این اساس، مجموع اقساط پرداختی در پایان ۲۰ سال معادل ۲ میلیارد و ۱۵۹ میلیون ۳۴۲ هزار تومان خواهد بود که در مجموع ۵۳ درصد از بازپرداخت، در قالب سود دریافت خواهد شد.

همچنین شورای پول و اعتبار مصوب کرده که «تسهیلات مسکن جوانان در قالب تسهیلات ساخت مسکن، تسهیلات تعمیر مسکن و تسهیلات خرید پرداخت شده و سقف این وام به واحد‌هایی تعلق می‌گیرد که پروانه ساختمانی آنها بیش از ۲۵ سال نباشد.»

با توجه به تورم ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن که در دو سه سال گذشته در این بازار وجود دارد، بدون شک ۱۵ سال دیگر با این رقم وام، حتی امکان اجاره یک ملک نیز وجود ندارد، چه برسد به خرید خانه و پرداخت ماهانه ۹ میلیون اقساط وام مسکن جوانان!

در صورتی که حتا تورم سالانه مسکن، در امری محال، به سالی ۱۰ درصد کاهش پیدا کند باز هم ۱۵ سال دیگر با یک میلیارد تومان امکان خرید یک آپارتمان ۴۰ متری در تهران وجود نخواهد داشت!

بسیاری از کارشناسان مسکن ادعای پرداخت چنین وام‌هایی را جهت خرید ملک توسط جوانان و مستأجران بی‌فایده دانسته و پرداخت احتمالی آنها را نیز تنها تحریک تقاضا در بازار مسکن می‌دانند که اتفاقا سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد!

کارشناسان معتقدند، میزان تسهیلات مسکن جوانان باید در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری به صورت بخشی از هزینه ساخت یا خرید یک واحد مسکونی اعلام شود. برای مثال بجای اعلام سقف عدد مشخص ریالی یک میلیارد تومان اعلام شود و در انتهای بازه زمانی سپرده‌گذاری معادل ۶۰ درصد از هزینه ساخت یا خرید مسکن توسط بانک در قالب تسهیلات به متقاضی ارائه شود. اینهمه مسائلی است که نه تنها کشورهای دیگر بلکه خود ایران پیش از انقلاب اسلامی نیز تجربیات گرانقدری در این زمینه دارند ولی مدیران ناکارآمد و بی‌لیاقت جمهوری اسلامی حتا توانایی استفاده از تجربه خود کشور و دیگران را نیز ندارند!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *