مفقود شدن تجهیزات نظارتی آژانس در تاسیسات کرج پس از انفجار دوم تیر 

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۷

در تاسیسات کرج قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته با سرعت چرخش بالا ساخته می‌شود و ایران در ماه فوریه دسترسی بازرسان به آن را تعلیق کرد

انفجاری که در دوم تیر ماه سال جاری (بیست و سوم ماه ژوئن گذشته) در یک کارگاه متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران در کرج رخ داد، هنوز در میان ناظران بین‌المللی هسته‌ای بازتاب دارد و اکنون گفته می‌شود برخی از تجهیزات نظارتی آن‌ها در پی آن حادثه مفقود شده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه در گزارشی با این مقدمه، نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه اخیر خود گفته است ناکامی در یافتن دستگاه‌های نظارت و ضبط فعالیت‌های تاسیسات کرج، توانایی آژانس را برای بازسازی نظارت بر فعالیت‌های آن به خطر خواهد انداخت.

در تاسیسات کرج قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته با سرعت چرخش بالا ساخته می‌شود و ایران در ماه فوریه دسترسی بازرسان به آن را تعلیق کرد، اما اجازه داد دوربین‌های نظارتی فعال بمانند و گفت که در صورت حصول توافق در وین و احیای برجام، داده‌های آن در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

مقام‌های ایران ابتدا از خنثی کردن «یک خرابکاری» در تاسیسات کرج خبر داده بودند، اما اندکی بعد و با انتشار تصاویر ماهواره‌ای یک شرکت اسرائیلی، مشخص شد که خسارات بزرگی به این مرکز وارد شده است. حکومت ایران، همچون موارد گذشته، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه گرفت.

این موضوع، به همراه برخی جزئیات دیگر از برنامه هسته‌ای ایران، در گزارش‌های دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز سه‌شنبه در اختیار اعضا قرار گرفت، آمده است. مدیرکل آژانس در این گزارش‌ها از همکاری نکردن ایران با آژانس، و نیز از توسعه غنی‌سازی اورانیوم در آن روند، ابراز نگرانی کرده است.

گزارش‌های آژانس می‌تواند به پیچیدگی‌های مذاکرات هسته‌ای وین بیفزاید. این مذاکرات پس از شش دور، در خرداد ماه گذشته به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در ایران متوقف شد و با آن که دولت جدید رسما تشکیل شده است، هنوز مشخص نیست چه زمانی تهران برای ازسرگیری آن و برگزاری دور هفتم مذاکرات ابراز آمادگی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *