گزارش سپیده قلیان از بند زنان زندان بوشهر: اینجا زنان تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها نگهداری می‌شوند/ اینجا جایی است نزدیک آخر دنیا

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۸

سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی که در مرخصی است، در رشته توییتی وضعیت بند زنان زندان بوشهر و نقض شدید حقوق بشر در این زندان را تشریح کرده است.

او روز پنجشنبه ۱۸ شهریور در حساب توییترش نوشت: «سال گذشته و هنگامی که به این زندان تبعید شدم، می‌دانستم که با جهنمی فراموش‌شده مواجه خواهم شد، اما سبعیت جاری در این زندان حتی در خیالاتم هم نمی‌گنجید. زنان زندانی بند نسوان زندان بوشهر، به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند.

قلیان در گزارشش با استفاده از اسامی مستعار صحنه‌هایی از شرایطی که زنان زندانی بوشهر در آن زندگی می‌کنند را تشریح کرده است.

این کنشگر زندانی در ادامه با توصیف وضع یک زن افغان را که با فرزندش در زندان است نوشته از دید زندان‌بانان فرزند این زن «حرام‌زاده» است و این کودک در هواخوری بند نسوان «به دستور مسئول اندرزگاه کفن‌پیچ شده؛ تنها برای اینکه بترسد و شب زودتر بخوابد. زهرا بهت زده است و به محض درآوردن فرزندش از کفن به سویش حمله می‌کند، پسر را کتک می‌زند و می‌گوید خودم ادبش می‌کنم. لطفا شما کاری با او نداشته باشید».

این زندانی سیاسی می‌افزاید مسئول بند تشخیص داده که پوشیدن لباس زیر باید اجباری باشد و وقتی یکی از زن‌های زندانی امتناع کرده مددکار بند برای تنبیه او همه زنان زندانی را مجبور به تحویل لباس زیرشان می‌کند.

به نوشته قلیان، مددکار زنان زندانی را «فاحشه‌های شهر» خطاب می‌کند و تهدید می‌کند که اگر لباس‌های زیرشان را تحویل ندهند، آن‌ها را به زور از تنشان درمی‌آورد. قلیان اضافه کرده: «در صف آمار همه را مجبور کردند لباس‌های زیر را در آورند و سوتین و شورت را در کیسه زباله‌ای که در دست مددکار بود بگذارند. بعد از آن روز هفته‌ها پوشیدن لباس زیر ممنوع شد، حتی در زمان عادت ماهیانه.»

روایت قلیان این گونه ادامه می‌یابد: «حمام رفتن زندانیان در زندان بوشهر ساعت‌های مشخصی دارد. سحر خارج از ساعت مقرر حمام کرده و حالا به همین جرم باید در وسط هواخوری به دست مسئول بند «پاک شود». مسئول بند سحر را در هواخوری لخت می‌کند، با همکاری مددکار بند با شیر و آب معدنی غسل می‌دهد و بقیه زندانیان را وادار می‌کنند که صحنه را تماشا کنند و او را هو کنند. اگر کسی نگاهش را بدزدد از حق تلفن محروم خواهد شد. ده‌ها چشم، خشمگین و حیرت‌زده به تن عریان و لرزان زن خیره شده‌ایم. هر کدام فکر می‌کنیم چقدر تنها و بی‌پناهیم.»


این فعال مدنی با اشاره به حجاب اجباری برای زنان زندانی بوشهر می‌نویسد چادر و پوشش کامل در صف آمار و راهرو و هواخوری اجباری است و زنان زندانی در هر جایی جز تختخواب باید حجاب داشته باشد.

بنا به روایت او، زنی زندانی که با نام مستعار آمنه به او اشاره کرده: «چند باری است با وجود تمام‌ شدن مراحل تحقیق و بازجویی به مراکز تحقیق منتقل می‌شود، اما نه برای سوال و جواب. او را با هماهنگی مسئول بند برای ارائه خدمات جنسی به ماموران تحویل می‌دهند. اینجا با هماهنگی مسئول بند خیلی کارها انجام می‌شود، مثل فرستادن زنانی که از طرف خانواده حمایت مالی نمی‌شوند نزد زندانی‌های مرد بند مالی و صیغه موقت آن‌ها.»

سپیده قلیان توضیح داده که این فقط پنج مورد از ۲۰ موردی است که تاکنون در رابطه با بند نسوان زندان بوشهر، کتبی و شفاهی به مسئولان اعلام کرده‌ و پاسخی جز سکوت نگرفته‌ است.

این زندانی سیاسی در ادامه نوشته: «هرکسی هم که اعتراض کند، تشدید شکنجه‌ها کمینش را می‌کشد؛ تهدید به معاینه آلت تناسلی در برابر تمام پرنسل و زندانی‌ها، ضرب و شتم زندانی، قرنطینه‌ی زندانی، آوردن گارد و شکنجه و تعرض، قطعی تلفن، ملاقات و لغو مرخصی. در سیاه‌چال بوشهر هرگونه سرپیچی و سرکشی از اوامر خشن و غیرانسانی اداره‌کنندگان زندان برابر است با مچاله‌شدن بیشتر و بیشتر در این برزخ که نه صدایی به بیرون دارد و نه چهره‌ای.»

پیش‌تر رسانه‌ها گزارش داده بودند که قلیان در زندان بوشهر روز ۲۹ تیر به دست زندانیان جرائم غیرسیاسی «در برابر چشم مسئولان این زندان» مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌است.

روز ۲۲ مرداد وکیل قلیان از ابتلای این فعال مدنی به کرونا در زندان بوشهر خبر داده بود. دو هفته بعد از ابتلای او به کرونا، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد که این فعال مدنی به مرخصی آمده است.

چندی پیش گروهی به نام عدالت علی ضمن ادعای هک دوربین‌های زندان اوین، تصاویری از رفتارخشونت‌آمیز ماموران زندان اوین با زندانیان منتشر کرد.

پس از این اتفاق تعداد بسیاری از زندانیان سیاسی سابق اقدام به انتشار فجایعی کردند که در زندان‌های سراسر ایران رخ داده و می‌دهد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *