سفر چند ساعته مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق به ایران

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۱

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق برای دیداری کوتاه با برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است. گفته می‌شود که کاظمی از جمله با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران از سفر مصطفی کاظمی به تهران خبر داده‌اند. تصاویر استقبال رسمی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، از کاظمی در ساختمان اجلاس سران در تهران منتشر شده است. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دو جانبه رئیسی و کاظمی آغاز شد.

در اخباری که صبح یکشنبه ۲۱ شهریور درباره سفر کاظمی به ایران بر روی خروجی رسانه‌های این کشور منتشر شده، هدف از این سفر “تحکیم مناسبات” دو کشور اعلام شده است.

خبرگزاری تسنیم ضمن انتشار خبر سفر نخست‌وزیر عراق به ایران از برنامه دیدار او با ابراهیم رئیسی سخن گفته است. همین منبع خبری نوشته است که هفت وزیر از دولت عراق نیز کاظمی را در این سفر همراهی می‌کنند. روشن نیست که وزیران کدام وزارتخانه‌ها در این سفر با نخست‌وزیر همراه شده‌اند.

تسنیم در ادامه گزارش خود نوشته است که “مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین توافقات بین دو کشور” از جمله مواردی است که کاظمی با رئیسی پیرامون آن‌ها گفت‌وگو خواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا” نیز به اظهارات کاظمی پیش از سفر به تهران اشاره کرده و نوشته که هدف از این سفر، “تقویت روابط دوجانبه و ایجاد همکاری در زمینه‌های مختلف” است.

ادعای خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه هدف این سفر تقویت مناسبات دو کشور بوده با مختصات سفرهای سیاسی مشابه ناسازگار است.

نخست اینکه رسانه‌ها از برنامه سفر کاظمی به ایران پیش از آن خبررسانی نکرده بودند و موضوع دیگر مربوط به کوتاه بودن زمان سفر نخست‌وزیر عراق به ایران است. گفته می‌شود که کاظمی پس از چند ساعت اقامت در تهران، ایران را ترک می‌کند.

کاظمی پیش از سفر به ایران به “نقش محوری عراق” در ایجاد صلح در منطقه اشاره کرده بود. عراق در رابطه با تنش‌زدایی در مناسبات ایران و عربستان نقش میانجی را ایفا می‌کند.

به گفته سفیر ایران در عراق، تا کنون سه دور مذاکره بین دو کشور ایران و عربستان سعودی به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *