شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: به تبعیض در مورد معلمان پایان دهید

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۲

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در آستانه بازگشایی مدارس، با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح مشکلات آموزش، به خاطر نبود امکانات و زیرساخت‌های ضروری برای معلمان و دانشجویان و کیفیت پایین اپلیکیشن شاد، حمایت خود را از خواسته‌های معلمان، اعتراضات صنفی و تجمعات پیش‌رو اعلام کرد. متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید:

ملت بزرگ ایران، همکاران عزیز

همان‌طور که روشن است؛ جهان بعد از کرونا، بحران‌های گوناگونی را پشت سرنهاده و یا سپری می‌کند. اما مردم ایران بحران‌های بزرگتر و فاجعە‌بارتری را به خاطر سیاست‌های غلط حاکمیتی تحمل می‌کند.

بعد از کرونا، آموزش دچار مشکلات عدیده شده است. به خاطر نبود امکانات و زیرساخت‌های ضروری برای معلمان و دانشجویان و کیفیت پایین اپلیکیشن شاد، حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان ترک تحصیل کردەاند.

حال که وزارتخانه و ستاد ملی‌ مبارزە با کرونا تصمیم گرفته‌اند که آموزش به صورت مجازی باشد، وظیفه حاکمیت این است که زیرساخت‌های ضروری از جمله گوشی هوشمند و اینترنت رایگان را برای دانش‌آموزان و معلمان مهیا سازد.

لازم به ذکر است در هر مقطعی از سال، اگر قرار بر بازگشایی مدارس باشد، باید تمام معلمان و دانش‌آموزان بالای ۱۲سال واکسینه شوند. بازگشایی مدارس بدون توجه به تزریق واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، واگذاری هر میز و نیمکت تنها برای یک دانش آموز، تامین و توزیع روزانه ماسک و مواد ضدعفونی کنندە برای دانش‌آموزان و معلمان، منتهی به فاجعه می‌شود.

اما مشکل فرهنگیان، صرفا معضلات آموزش مجازی نیست. بلکه معلمان مانند اکثر زحمت‌کشان، با معضلات فراوان معیشتی روبرو هستند. حقوق معلمان با تورم و گرانی افسارگسیخته هم‌خوانی ندارد. خط فقر رسمی دوازدە میلیون تومان است. در حالی که معلمان تازه استخدام شده، سه و نیم میلیون تومان بیشتر حقوق نمی‌گیرند و معلمان خرید خدمت، با استثمار مضاعف روبرو هستند و حتا یک میلیون تومان نیز حقوق دریافت نمی‌کنند!

معلمان نهضت سوادآموزی، پیش دبستانی و حق‌التدریس امنیت شغلی ندارند و با اینکه آموزش و پرورش با کمبود نیرو روبرو است، پذیرفته‌شدگان کارنامه‌سبز، با تجمعات فراوان هنوز نتوانسته‌اند به حق خود برسند. فرهنگیان بازنشسته نیز با حقوق زیر خط فقر، قادر به تامین معیشت و سلامت خود نیستند. این وضعیت ناگوار باعث شده‌ تا طی یکسال گذشته، معلمان، از بازنشستگان تا شاغلان و کارنامه‌سبزها بارها دست به تجمع بزنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعلام حمایت از تمامی خواسته‌های معلمان، از اعتراضات صنفی و تجمعات پیش‌روی فرهنگیان حمایت می‌کند و اعلام می‌دارد :

۱. دولت و مجلس به جای مشخص کردن منابع پایدار بەمنظور اجرای نظام رتبه‌بندی برای شاغلان و هم‌سان‌سازی بازنشستگان در طول سال‌های گذشته، دست به وقت‌کشی زدند. به خصوص در یک سال گذشته، «نوبخت» با افزایش ناقص و ناعادلانه فوق‌العاده ‌ویژه – به کمک تشکل‌های وابسته دولتی – به معلمان ظلم آشکاری نمود. به‌طوری که جمع کثیری از معلمان جوان از افزایش حقوق محروم شدند. جلسات، بدون حضور نمایندگان شورا و تشکل‌های صنفی برگزار شد. چرا که هرگز نمایندگان شورای هماهنگی و کانون‌های‌صنفی؛ پای هیچ مصوبه‌ای علیه معلمان را امضا نکرده و نخواهند کرد. دولت و مجلس موظفند فوق‌العاده ویژه فرهنگیان را مانند سایر کارمندان ارگان‌های دولتی به صورت کامل و بدون تبعیض اجرا نمایند که شامل تمام معلمان شود.

۲. دولت و مجلس، موظفند رتبه‌بندی بر مبنای هشتاد درصد حقوق هیات علمی دانشگاه را مصوب و از اول فروردین ۱۴۰۰ آن‌را اجرا نمایند. ما نسبت به تصویب ناقص رتبه‌بندی در جلسه سه‌شنبه، ۲۳ شهریور کمیسیون آموزش مجلس و حذف هشتاد درصد هیات علمی هشدار می‌دهیم و به رتبه‌بندی ناقص تن نمی‌دهیم و همراه با بدنه معلم می‌گوییم: نه تسلیم نه سازش، رتبه بدون خواهش

۳. افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته، باید بر مبنای هم‌سان‌سازی و مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری باشد. به طوری که حقوق این عزیزان به بالای خط فقر برسد. ما به دولت و مجلس تا پایان شهریور فرصت می‌دهیم تا این خواسته‌ها را محقق نمایند. در غیر این صورت شورای هماهنگی طی فراخوانی برنامه‌های اعتراضی خود را اعلام خواهد نمود و تا تحقق مطالبات به اعتراضات ادامه خواهد داد.

در پایان شورای هماهنگی از فرهنگیان سراسر کشور در همه‌ استان‌ها و شهرستان‌ها انتظار دارد، برای وادار کردن حاکمیت به اجرای نظام رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سایر خواسته‌های قانونی خود، به طور گروهی به ریاست آموزش پرورش هر ناحیه، نامه نوشته و با امضای زنده، پیگیر خواسته‌های صنفی و به حق خود از جملە تامین تجهیزات مناسب برای آموزش مجازی باشند.

در این راستا، شورای هماهنگی از همه‌ فرهنگیان ستمدیده اعلام پشتیبانی نموده و از فرهنگیان، با هر نامی درخواست می‌کند؛ برای همبستگی هرچه بیشتر، به کانون‌ها و انجمن‌های صنفی شهرستان و استان خود بپیوندند، یا برای تشکیل صنف شهرستان خود اقدام نموده و با دبیرخانه شورای هماهنگی در تماس باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *