علی باقری کنی جایگزین عباس عراقچی به عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۴

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی طی احکامی معاونان سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و امور اداری و مالی این وزارتخانه را تغییر داده است.

به گزارش خبرگزاری های ایران، علی باقری کنی جایگزین عباس عراقچی به عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شده است.

باقری کنی که از منتقدان توافق هسته ای است، در صورت ادامه مسوولیت وزارت خارجه در رابطه با مذاکرات هسته ای، نماینده جمهوری اسلامی در این گفت و گوها خواهد بود.

عراقچی مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی در دولت حسن روحانی بود و در ماه های گذشته هدایت مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۱+۴ برای احیای برجام را در وین برعهده داشت.

او از این پس به عنوان مشاور وزیر امور خارجه مشغول به کار خواهد بود.

باقری کنی از نزدیکان سعید جلیلی است و زمانی که جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات هسته ای را هدایت می کرد، از اعضای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی بود.

او همچنین به عنوان معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر آن فعالیت کرده است.

علی باقری کنی دانش آموخته دانشگاه امام صادق و برادرزاده محمد رضا مهدوی کنی، بنیانگذار این دانشگاه است.

امیرعبدالهیان همچنین طی حکمی مهدی صفری را به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی جایگزین رسول مهاجر کرده است.

صفری سفیر جمهوری اسلامی در اتریش، روسیه و چین بوده و فرستاده جمهوری اسلامی در مذاکرات مربوط به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بوده است.

او همچنین سابقه معاونت وزارت خارجه را در دولت های پیشین در کارنامه خود دارد.

ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی بر توسعه دیپلماسی اقتصادی تاکید دارد و به نظر می رسد نقش این معاونت در دوران وزارت امیر عبداللهیان پررنگ باشد.

محمد فتحعلی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در لبنان و ازبکستان نیز از سوی امیرعبدالهیان به عنوان معاون جدید امور اداری و مالی وزارت خارجه تعیین شده است.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *