ایران و عراق به لبنان سوخت رسانده اند ولی نخست وزیر لبنان از کمک عراق تشکر و از ایران انتقاد کرد

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۷

ایران و عراق هم‌زمان برای لبنان محموله‌های سوختی فرستادند. نخست‌‌وزیر لبنان از دولت عراق بابت صادرات سوخت سپاسگزاری کرد، اما محموله‌های سوخت ایران که از طریق حزب‌الله وارد شده را “نقض حاکمیت” لبنان خواند.
نجیب میقاتی از ارسال محموله‌های سوختی جمهوری اسلامی که گروه حزب‌الله لبنان به این کشور وارد کرد انتقاد کرد.

نخست‌وزیر لبنان روز جمعه، ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) در گفت‌وگو با شبکه خبری “سی‌ان‌ان” این اقدام تهران را “نقض حاکمیت لبنان” خواند و تأکید کرد که این اقدام او را “غمگین” می‌کند.

میقاتی افزود، از این بابت که امکان دارد کشورش مورد تحریم قرار بگیرد نگران نیست‌، چون جمهوری اسلامی این اقدام را بدون هماهنگی با دولت لبنان انجام داده‌ است.

روز پنج‌شنبه یک کاروان کامیون‌های نفتکش حاوی مواد سوختی از ایران وارد لبنان شد. این اقدام به ‌درخواست حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.

ارسال این محموله از ایران به لبنان، نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به‌شمار می‌رود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، ارسال سوخت از ایران به لبنان برای حزب‌الله یک پیروزی بزرگ است.

به گفته حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، بخشی از این مواد سوختی به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌ها، خانه‌‌های سالمندان، پرورشگاه‌ها و صلیب سرخ قرار می‌گیرد و بخشی نیز به قیمت بسیار پایین به نانوایی‌ها، بیمارستان‌های خصوصی و شرکت‌هایی که ژنراتورهای تولید برق دارند، فروخته می‌شود.

سپاسگزاری از عراق

همزمان میدل ایست نیوز به نقل از شبکه خبری “لبنان ۲۴ ” گزارش داد که نجیب میقاتی از دولت عراق «بابت حمایت از لبنان و ایستادن در کنار آن در شرایط سخت و به طور خاص بابت اجرای قرارداد صادرات سوخت به لبنان» سپاسگزاری کرده است.

نخستین محموله گازوئیل صادراتی عراق به لبنان پس از دریافت مجوزهای لازم در این کشور به دو نیروگاه برق تحویل داده شده است.

خبرگزاری رسمی عراق نوشت، این محموله شامل ۳۱ هزار تُن گازوئیل است است که بر اساس قرارداد یک‌ساله میان دو کشور برای تأمین سوخت نیروگاه‌های برق به لبنان ارسال شده است.

طبق قراردادی که در ماه ژوئیه در بغداد بسته شد، عراق در ازای دریافت خدمات پزشکی، یک میلیون تن مواد سوختی به لبنان می‌دهد.

لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ با بحران اقتصادی شدیدی درگیر است و اختلافات سیاسی و عدم همدلی بین احزاب برای حل این بحران، اوضاع را همواره بغرنج‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *