معاون سازمان بهزستی: ۵۱ هزار کودک در ایران پدر یا مادر خود را در اثر کرونا از دست دادند

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۷

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ایران از افزایش شمار زنان سرپرستان خانوار به دلیل جان‌باختن همسرانشان در دوره کرونا خبر داد و همزمان گفت که دست‌کم ۵۱ هزار کودک پدر یا مادر خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، در مصاحبه با روزنامه جام جم گفت که برآورد می‌کنیم که در ایران ۵۱ هزار کودک پدر یا مادر خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند ولی سیستم حمایتی ما به گونه‌ای نیست که هر کودک یتیمی را تحت پوشش قرار دهیم.

او افزود که این سیستم حمایتی این سازمان  به گونه‌ای است که فقط می‌تواند کودکانی را که پدر یا مادر خود را از دست داده‌اند در صورتی که فاقد سرپرست موثر باشند و به شرط قبولی در «آزمون وسع» که نشان می‌دهد آنها «نیازمند» هستند، تحت پوشش قرار دهد.

هزاران نفر از قربانیان کرونا در ایران در موج‌های مرگبار چهارم و پنجم کرونا جان‌باختند، موج‌هایی که پس از دستور علی خامنه‌ای در نوزدهم دی ماه ۹۹ مبنی «منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» و از دست رفتن واکسیناسیون گسترده، فوری و فراگیر آمار رسمی جان‌باختگان روزانه کرونا را در ایران را به نزدیک ۸۰۰ نفر رساند و شمار جان‌باختگان روزانه در تهران و مشهد را به بالای ۲۰۰ نفر در روز افزایش داد.

درحال حاضر در میان بازماندگان قربانیان کرونا، علاوه بر کودکان، زنان دومین گروهی‌اند که به شدت از مرگ‌هایی کرونایی آسیب دیده‌اند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اعلام اینکه اکنون ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبت برقراری مستمری‌اند، گفت استنباط ما این است که تعداد این افراد ابتدا به دلیل فوت‌های ناشی از کرونا و دوم به سبب وضع اقتصادی کشور افزایش یافته است.

این مقام سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، افزود که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزسیتی و کمیته امداد قرار دارند.

مسعودی فرید گفت که دو میلیون زن سرپرست خانواری که تحت پوشش هیج یک از این نهادهای حمایتی نیستند لزوما نیازمند نبوده و شاید هم نیازمند باشند ولی به بهزیستی یا کمیته امداد مراجعه نکرده‌اند.

او اضافه کرد که زمان انتشار زنان سرپرست خانوار برای اینکه در صورت تایید نهایی مستمری آنها برقرار شود دست‌کم یک سال و شاید هم بیشتر است، ضمن اینکه برای برقراری حداقل مستمری ۷۰۰ هزار تومانی برای این ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار به ۲۱ میلیارد تومان بودجه در ماه نیاز داریم که درحال حاضر اعتباری به این موضوع در سازمان بهزیستی اختصاص نیافته است.

معاون اجتماعی سازمان بهزستی همچنین درباره میزان تاثیر شیوع کرونا بر خانواده‌ها گفت که در دوره کرونا، اختلافات خانوادگی ۲۵ درصد افزایش یافته  ولی لزوما این اختلافات به منجر به خشونت فیزیکی نشده است.

همزمان روزنامه آفتاب‌یزد از افزایش چشمگیر کودکان کار در چهار راه‌ها خبر داد و از قول رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نوشت: «گسترش فقر یک سری عوارض دارد یکی از عوارض افزایش تکدی‌گری توسط افراد بزرگسال یا حضور کودکان در خیابان‌ها و محیط‌های کار است.»

رییس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: «شاهد افزایش کودکان کار هستیم و من هشدار می‌دهم تعداد کودکان کار بیشتر هم خواهد شد و به شکل‌های مختلف بچه‌ها برای تامین معیشت خانواده‌شان مجبور می شوند که کار کنند.»

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *