ایرانی‌ها روزانه «۱۵ میلیارد» پیام تلگرامی رد و بدل می‌کنند‎

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۷

با وجود فیلتر بودن تلگرام در ایران از حدود چهار سال پیش، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ۴۵ میلیون ایرانی در این پیام‌رسان عضو هستند و روزانه ۱۵ میلیارد پیام در این شبکه اجتماعی ارسال می‌‌کنند.

بر اساس اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی، در حال حاضر تلگرام هفدهمین سایت برتر در ایران است و ایرانی‌ها تاکنون ۱۷۰ هزار کانال در این پلتفرم ایجاد کرده‌اند و از این میزان، ۱۱ هزار کانال بیش از ۵ هزار عضو دارند.

همچنین کانال‌های ایرانی روزانه ۱.۵ میلیون مطلب منتشر می‌کنند و جمع کل بازدید ایرانی‌ها در تلگرام به سه میلیارد بازدید در روز هم می‌رسد.

در گزارش پژوهشگاه فضای مجازی همچنین آمده است که هم‌اکنون هر کاربر ایرانی به‌طور میانگین در ۱۳ کانال عضو است و ۸۱ درصد از ترافیک کانال‌ها در تلگرام در اختیار ایرانی‌ها است.

این آمارها در حالی اعلام می‌شود که این شبکه اجتماعی پس از بروز اعتراض‌های مردمی در ده‌ها شهر ایران در دی ۹۶ به طور موقت و از اردیبهشت ۹۷ به صورت دائمی فیلتر شد.

این در حالی است که برخی از سازمان‌ها، مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در این شبکه اجتماعی کانال خبری دارند.

پیشتر روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در هشتم دی ۹۹ نوشته بود که آمار کاربران تلگرام نشان می‌دهد که «فیلترینگ تأثیری در استفاده از این پیام‌رسان در بین ایرانیان نداشته‌» و تلگرام با «۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار کاربر» دومین پیام‌رسان مورد استفاده ایرانیان است.

در گزارش اخیر مرکز آمار ایران همچنین آمده است که ۸۸.۵ درصد کاربران ایرانی در واتساپ و ۶۸ درصد در اینستاگرام عضویت دارند.

این اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که حکومت ایران در سال‌های اخیر با فیلتر کردن پیام‌رسان تلگرام و سیگنال و همچنین اختصاص ده‌ها میلیارد تومان برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، قصد جایگزینی این پیام‌رسان‌ها را داشت که نتایج نظرسنجی‌های متعدد نشان‌دهنده شکست این پروژه پرهزینه بوده است.

موسسه نظرسنجی ایسپا وابسته به جهاد دانشگاهی در آخرین گزارش خود که دهم شهریور منتشر کرد، آورده بود که فقط ۱.۸ درصد مردم از پیام‌‌‌رسان‌های داخلی مانند سروش و روبیکا استفاده می‌کنند.

در ماه‌های گذشته مجلس ایران به طور جدی پیگیر طرح محدودکننده اینترنت با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» است که یک هدف مهم آن ایجاد محدودیت‌ بیشتر برای پیام‌رسان‌های خارجی است.

این طرح قرار بود تا سال ۹۵ اجرایی شود، ولی به دلایل مختلف به تاخیر افتاد، اما پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در چند ماه اخیر که فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد، طرح «صیانت از فضای مجازی» در دستور کار مجلس ایران قرار گرفت.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی نیز در جلسه رأی اعتماد مجلس در روز ۳۱ مرداد گفته بود «فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیش از آسیب‌های آن است» و به نمایندگان مجلس وعده داد که طرح شبکه ملی اطلاعات را تا چهار سال آینده اجرایی کند.
رادیو فردا :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *