نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه: تجار سوری با ما کار نمی کنند 

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۸

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اظهار داشت: متاسفانه همان بلایی که در عراق بر سر ما آمد در سوریه هم به سرمان می‌آید. عراق الان بیشترین مراودات تجاری خود را با ترکیه دارد. احتمال می‌دهیم که همین اتفاق دوباره درباره سوریه رخ دهد. نفع اقتصادی در سوریه را روسیه می‌برد، چند پروژه در بازسازی سوریه هم گرفته‌اند. تجارت و مراودات اقتصادی ما با این کشور بسیار کند پیش می‌رود؛ متاسفانه دولت رقیب ما شده، به این حذف شدن ایران از معادلات سوریه توجهی نمی کند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی اصغر زبردست در مورد وضعیت تجاری ایران و سوریه اظهار کرد: در مجموع مراودات تجاری ما با سوریه سطح پایینی دارد ولی ظرفیت افزایش مراودات وجود دارد. از همین روی جلسه‌ای با رئیس نمایشگاه‌های کشور داشتیم تا ایران در آبان ماه نمایشگاهی را به طور اختصاصی در دمشق برگزار کند. این نمایشگاه به طور اختصاصی برای ایران است و می‌تواند فرصت مناسبی برای تجار و بازرگانان ایرانی باشد. ما تبلیغات و اطلاع‌رسانی در اینباره را شروع کرده‌ایم البته جا دارد که کار جدی‌تری انجام شود. میزان تجارت ما با سوریه کاهش نداشته اما افزایش راضی‌کننده‌ای هم نداشته است.

وی افزود: تجار و بازرگانان در سوریه دو طیف هستند آن بخشی که طرفدار بشار اسد هستند حاضر به کار با ایران هستند اما تجار مخالف با بشار اسد بیشتر با اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس کار می‌کنند. لذا ما می‌خواهیم با برگزاری این نمایشگاه تجاری این فضا را تلطیف کنیم تا بتوانیم این بخش از تاجران را نیز جذب کنیم.

زبردست با اشاره به مشکل حمل و نقل بین دو کشور گفت: آنچه فعالیت تجاری ما را در سوریه پیچیده‌تر کرده، موضوع حمل و نقل به این کشور است. در تلاش بودیم تا عراق مسیر زمینی به سوریه را باز کند، عراقی‌ها هم قول دادند که این کار را انجام دهند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. دو گزینه برای حمل و نقل به سوریه داریم، یکی از آنها از طرف ترکیه است که به علت درگیری‌هایی این مرز بسته است. راه دیگر هم از طریق خلیج فارس است که برای آن باید مسیر بسیار زیادی را طی کنیم. متاسفانه علی‌رغم مذاکرات انجام شده عراق هنوز مسیر زمینی به سوریه را آماده نکرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه همان بلایی که در عراق بر سر ما آمد در سوریه هم به سرمان می‌آید. عراق الان بیشترین مراودات تجاری خود را با ترکیه دارد. احتمال می‌دهیم که همین اتفاق دوباره درباره سوریه رخ دهد. نفع اقتصادی در سوریه را روسیه می‌برد، چند پروژه در بازسازی سوریه هم گرفته‌اند. تجارت و مراودات اقتصادی ما با این کشور بسیار کند پیش می‌رود و باید همکاری‌های لازم انجام شود. آنها هم می‌گویند که همکاری می‌کنند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اضافه کرد: گرچه سوریه و ترکیه ارتباطات خود را قطع کرده‌اند اما میزان کالای قاچاقی که از ترکیه وارد سوریه می‌شود بسیار زیاد است. ما با سوریه مرز مشترک نداریم اما ترکیه علی رغم مشکلاتی که با سوریه دارد اما کالاهای زیادی به صورت قاچاق در بازار سوریه دارد. از طرف دیگر کشورهایی مانند اردن نیز تجارت خوبی با سوریه دارند.

وی افزود: بسیاری از ارگان‌ها و نهادهایی که در سوریه فعالیت دارند، در فعالیت اقتصادی در این کشور هم تاثیر زیادی دارند. ما باید برای فعالیت اقتصادی در سوریه متمرکز باشیم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. ما به دنبال این هستیم که نهادهای کشور خود را مجاب کنیم تا رقیب بخش خصوصی نشود و کار اقتصادی با سوریه از طریق اتاق انجام شده و اتاق بازرگانی به رسمیت شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *