استقبال ایرانیان از سفر به عراق/ ایرانیان در عراق فایزر می‌زنند؟

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۸
 بلیت پرواز به مقصد عراق همچنان تا حدود ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. برخی از آژانس‌های هواپیمایی هم می‌گویند استقبال از بلیت عراق زیاد است. اما آنطور که برخی از مسافران می‌گویند احتمالا در سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین می‌توانند واکسن فایزر بزنند.
سوال اینجاست، آیا ماجرای استقبال ایرانیان از واکسیناسیون در ارمنستان بار دیگر در عراق تکرار می‌شود؟ چون برخی از مسافران می‌گویند احتمالا در عراق می‌توانند فایزر بزنند. آیا عراق به مسافران اربعین واکسن فایزر می‌زند؟

ایرانیان در عراق، فایزر می‌زنند؟
مسئول فروش بلیت یکی از آژانس‌ها می‌گوید: «به طور قطعی نمی‌توان گفت حتما در عراق واکسن می‌زنید اما مسافرانی داشتیم که به عراق رفتند و واکسن فایزر تزریق کردند. مثلا مسافرانی داشتیم که می‌خواستند از ایران مهاجرت کنند، در عراق فایزر تزریق کردند. بعد به کشور برگشتند و کارهای مهاجرت خود را انجام دادند.»یکی دیگر از دفاتر مسافربری هواپیمایی می‌گوید: «اطلاعات زیادی ندارم ولی شنیدم که آنجا فایزر می‌زنند. البته فکر نکنم رایگان باشد.»

غالب واکسن‌های تزریقی در کشور سینوفارم است اما برخی می‌گویند ترجیح می‌دهیم واکسن دیگری به جای سینوفارم بزنیم. از سوی دیگر برخی از کشورها هنوز واکسن سینوفارم را تائید نکرده‌اند. یکی از کسانی که مسافر عراق است به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برای مراسم اربعین می‌روم اما در کنار آن فایزر هم تزریق می‌کنم. دوستانم در عراق واکسن فایزر تزرق کردند و این کار سختی نیست.»

پیش‌تر علی شریعتی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و صادرکننده فعال در بازار عراق گفته بود فقط کسانی که اقامت دائم داشته باشند، می‌توانند در عراق واکسن بزنند. اما از آنجا که در این کشور هم فساد بالاست، واکسینه شدن غیرقانونی ایرانیان کار غیرممکنی نیست.

بلیت عراق ارزان نشد
قرار بود بلیت سفر به عراق ارزان شود. نهایتا پنج تا شش میلیون تومان. اما از قیمت‌های مصوب بلیت پرواز به عراق از سوی سازمان هواپیمایی کشور خبری نیست. برخی از آژانس‌های هواپیمایی هنوز بلیت به مقصد نجف را بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان می‌فروشند. بلیت بغدا هم تا ۳۰ میلیون تومان است.

اپراتور یکی از این دفاتر می‌گوید: «قیمت‌های سه تا پنج میلیون تومان برای ایرلاین‌های داخلی است. ظرفیت بلیت ایرلاین‌های داخلی پر شده و الان فقط بلیت ایرلاین خارجی داریم.» او می‌گوید: «برای ایرلاین‌های خارجی قیمت‌ها هچنان بالاست. دلیل هم استقبال زیاد مسافران است.»روز چهارشنبه محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفته بود جلسه ستاد اربعین تشکیل شد و قیمت نهایی بلیت از سه  تا شش میلیون تومان تعیین شد.

اما قیمت بلیت ایرلاین‌های داخلی چقدر است؟ برخی از آژانس‌ها با همان قیمت‌های مصوب بلیت می‌فروشند. یعنی برای پروازهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف دوطرفه پنج میلیون تومان و یک‌طرفه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. از مقصد مشهد نیز به صورت دوطرفه شش میلیون تومان و یک‌طرفه چهار میلیون تومان تعیین شده است.البته برخی از ایرلاین‌های داخلی نیز با قیمت مصوب بلیت نمی‌فروشند. یکی از ایرلاین‌های داخلی از مقصد تهران به نجف پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته به صورت یک‌طرفه. یکی دیگر بلیت دوطرفه را حدود هفت میلیون تومان می‌فروشد.

از سوی دیگر پر شدن ظرفیت ایرلاین‌های داخلی و نیز گران بودن ایرلاین‌های خارجی برخی از مسافران را به خرید پرواز العراقیه ترغیب کرده است. یکی از مسافرانی که برای مراسم اربعین بلیت العراقیه را رزرو کرده، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «پرواز العراقیه ارزان است، برای ویزا هم سخت‌گیری نمی‌کنند. اما مطمئن نیستم که پرواز حتما صورت بگیرد.»

مسافران می‌توانند از مرز زمینی به ایران برگردند؟
مسئول رزرو بلیت یکی از دفاتر مسافرتی می‌گوید: « با پرواز العراقیه بلیت ارزان‌تر است. با ویزا حدود هفت میلیون تومان می‌شود. برای انجام پرواز هم نگران نباشید.»نکته دیگر این است که برخی از سایت‌ها فقط بلیت رفت به عراق را می‌فروشند. یکی از دفاتر فروش بلیت می‌گوید: «برای برگشت مسافران می‌توانند از طریق مرز زمینی به ایران برگردند یا از طریق سفر هوایی. این را مسافر انتخاب می‌کند. فقط باید تست PCR داشته باشند. تست هم حدود ۵۰ دلار است.» این در حالی است که گودرزی، فرمانده مرزبانی ناجا گفته بود مرزهای زمینی بین ایران و عراق بسته است و زائران به مرزها رجوع نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *