محمود سریع القلم: کدام کشور دقیق‌ترین شناخت را از ایران دارد؟

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۹

شناخت دقیق یعنی: مخاطب به چه می‌­اندیشد؟

چه امری برای او مهم است؟

محرکه‌­ی عصبانیت او چیست؟

عامل خوشحالی او چه می­‌تواند باشد؟

اولویت­‌بندی ذهن او چگونه است؟

منابع رضایت و عدم رضایت او کدامند؟

و از همه مهم‌­تر، تعریف سوژه از زندگی چیست؟

عصر ایران- محمود سریع القلم:  در کانال تلگرامی خود نوشت: ضمن اینکه در انتهای این مطلب، به ترتیب اهمیت، لیستی از کشورها آمده اما دلیل کانونی که انگلستان، دقیق‌­ترین شناخت را دارد بخاطر این است که در پی تغییر در ایران نیست.

ابتدا «شناخت» و «دقیق‌­ترین» را تعریف می‌­کنیم. منظور از شناخت، فهم یک پدیده یا جامعه آنگونه که «هست» نه آنگونه که «باید باشد.» شاید هیچ ملتی به اندازه انگلیسی‌­ها، کنجکاوی برای فهم پدیده‌­های «متفاوت و متضاد» را نداشته باشد.

حکومت و محقق انگلیسی این توان فکری را دارد که سوژه‌­ی مورد مطالعه را از نظام باورها و آرزوهای خود تفکیک کند: سعی می‌­کند سوژه را آنگونه که هست و با منطق خودِ سوژه بدون آنکه آن را قبول کند بفهمد. در فرایند این شناخت، او در پی تغییر سوژه نیست.

تئوری تغییر انگلیسی بر این اصل استوار است که: اصولاً چرا باید دیگران را تغییر داد؟ مگر یک هندی یا چینی یا قطری می­تواند در عوالم ذهنی و عینی یک انگلیسی ورود کرده و سیر کند؟ این چه کاری است که برای تغییر جوامع دیگر باید پول و منابع هزینه کرد.

با این روش، انگلیسی به سراغ دالان­‌های هزارتوی (Labyrinth) ذهن سوژه می­رود تا با جامعه­‌ شناسی و روان­شناسی، نظام «کنش-واکنش» او را واکاوی و استخراج کند. او به دنبال خوب و بد، غلط و درست، عاقل و نادان، موفق و غیر موفق و امثالهم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *