تجمع‌های معلمان و کارگران در شهرهای مختلف ایران با مطالبات معیشتی

By | ۱۴۰۰-۰۶-۳۰

جمعی از معلمان در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان به ویژه اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی، برای چندمین بار در شهرهای مختلف تجمع کردند. هم‌زمان در تهران و خوزستان نیز گروه‌هایی از کارگران نسبت به پرداخت نشدن حقوق‌شان اعتراض کردند.

بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تجمع معلمان روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور در شهرهای تهران،  سنندج، مشهد، الیگودرز، آبادان، کرمانشاه، اهواز، خرم‌آباد و ایذه مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش و همچنین اداره‌های استانی آموزش و پرورش ادامه یافت.

این تجمع‌ها در پی فراخوان برگزاری تجمع سراسری معلمان کشور صورت گرفته است.

« نه تسلیم نه خواهش، رتبه بدون کاهش»، «معلم داد بزن، حقت را فریاد بزن» و «صداوسیما کجاست، صدای ما بی‌صداست» از جمله شعارهایی است که معلمان در تجمع‌های اعتراضی اخیر خود سرداده‌اند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان ۲۵ اسفند گذشته به مجلس ارائه شد و با اینکه کلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید اما جزییات این لایحه، به دلیل بحث‌ها درباره بودجه مورد نیاز آن، تاکنون تصویب نشده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی اعلام کرده که دولت و مجلس موظفند این لایحه را تصویب کنند.

در صورت تصویب نهایی و اجرای این طرح، مبنای حقوق و مزایای معلمان حداقل ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که هم رتبه و هم‌سابقه‌اند خواهد شد.

همزمان وز سه‌شنبه ۳۰ شهریور قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و‌ پرورش که اصطلاحا «کارنامه سبز» نامیده می‌شوند برای هجدهمین روز متوالی در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از این تجمع‌کنندگان که از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده‌اند و تحصن‌های شبانه نیز مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار می‌کنند.

این تجمع‌کنندگان که خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند، در اعتراض به عدم تحقق‌ مطالبات‌شان از سال گذشته تاکنون تجمع‌های اعتراضی متعددی را برگزار کرده‌اند اما تاکنون به مشکلات‌شان رسیدگی نشده است.

تداوم تجمع‌های اعتراضی کارگران در تهران و کوت عبدالله

همزمان روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور جمعی از کارگران پله برقی خط یک، دو، چهار و پنج مترو تهران در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.

این کارگران نسبت به تعویق سه‌ماهه در پرداخت حقوق خود از سوی شرکت پیمانکار اعتراض دارند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، یکی از کارگران حاضر در تجمع گفت: «سه ماه است که حقوق نگرفتیم. سنوات و هنوز عیدی سال ۹۹ ما نیز واریز نشده و خرداد ماه آخرین حقوقی بود که دریافت کردیم.»

به گفته این کارگر معترض، همچنین حق بیمه خرداد سال  ۹۹ کارگران واریز نشده و با وجود شکایت آنان، هنوز در این زمینه اقدام نشده است.

همچنین در استان خوزستان، روز سه‌شنبه، کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود مقابل شورای شهر تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، این کارگران حدود چهارصد نفر هستند که در دو شیفت کار می‌کنند.

یکی از این کارگران با اعلام این که پیگیری‌های آنان در روزهای گذشته از فرمانداری کارون به نتیجه نرسید، گفت: «به همین دلیل، مقابل شورای شهر آمدیم. چهار ماه است که بدون حقوق و بیمه به سر می‌بریم و می‌خواهیم بدانیم پاسخ مسئولان به این وضعیت ناراحت کننده چیست؟»

تجمع مالباختگان شرکت آذویکو

همچنین روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور جمعی از مالباختگان و‌ حواله‌داران شرکت آذویکو‌ در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان مقابل ساختمان وزارت صمت دست به تجمع زدند.

به گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران، تجمع‌کنندگان بیش از سه سال است که مبالغی را برای خرید خودرو به حساب شرکت آذویکو واریز و حواله دریافت کرده‌اند اما خودروهای‌شان تحویل نشده است.

آنان تاکنون ۴۵ بار تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *