۴۰ سال حمایت تسلیحاتی و مالیِ جمهوری اسلامی از حزب‌الله

By | ۱۴۰۰-۰۶-۳۱

پنجشنبۀ گذشته ۲۵ شهریور برابر با ۱۶ سپتامبر حزب‌الله لبنان نخستین محمولۀ سوختِ ارسالیِ جمهوری اسلامی ایران را از راه سوریه وارد آن کشور کرد. روز جمعه ۱۷ سپتامبر رسانه‌های لبنان از ورود کاروان دیگری از کامیون‌های حامل سوختِ ایران خبر دادند. در همان روز نجیب میقاتی در مصاحبه با «سی ان ان» دربارۀ این موضوع گفت: صادقانه بگویم، من از این بابت ناراحتم. زیرا این کار نقض حاکمیتِ لبنان است. اما چون انتقال سوخت بدون دخالت دولت لبنان انجام گرفته نگران تحریم آمریکا نیستم.

خبر دیگری که روز جمعه دربارۀ حزب‌الله منتشر شد این بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شبکۀ مالی مرتبط با نیروی قدسِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله را تحریم کرده است. در میان تحریم‌شدگان نام هفت ایرانی، دو لبنانی، دو کویتی، دو چینی و چند شرکت چینی، هنگ کُنگی، تایوانی و اماراتی دیده می‌شود. در بیانیۀ خزانه‌داری آمریکا آمده است که  آن شبکه‌ها با استفاده از سیستم‌های مالی منطقه‌ای ده‌ها میلیون دلار به نفع حزب‌الله و سپاه پاسداران پولشویی کرده‌اند.

کمک‌های بی‌دریغ ایران به حزب‌الله یکی از موضوع‌هایی است که کم و بیش همۀ رهبران و دست اندرکارانِ جمهوری اسلامی دربارۀ آن اتفاق نظر دارند. بسیاری از کارشناسان حزب‌الله را شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌دانند. گفته می‌شود این سازمانِ سیاسی- نظامی با جمهوری اسلامی ایران پیوندی ناگسستنی دارد.

حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ یعنی نزدیک به چهل سال پیش به پیروی از افکار سیاسی آیت‌الله خمینی تشکیل شد و سه سال بعد در ۱۶ فوریۀ ۱۹۸۵ با انتشار بیانیه ای در روزنامۀ «السفیر» اعلام موجودیت کرد. در آن بیانیه آمده است که گروه‌های تشکیل دهندۀ حزب‌الله همه از آیت‌الله خمینی پیروی می‌کنند.

در ششم ژوئن ۱۹۸۲ هنگامی که ارتش اسرائیل برای پایان دادن به حمله‌های سازمان آزادیبخش فلسطین از خاک لبنان، جنوب آن کشور را اشغال کرد، سپاه پاسداران وارد میدان شد و آموزش نظامیِ گروه‌ها و سازمان‌های شیعیِ لبنانی را که همه شیفتۀ انقلاب اسلامی ایران بودند، به عهده گرفت. در همان سال هستۀ اولیۀ حزب‌الله از اتحاد نیروها و سازمان‌هایی مانند سازمان جهاد اسلامی، شاخۀ ابوجهادِ جنبش فتح، اعضای حزب الدعوه، بخشی از سازمان اَمَل به نام «اَمَل اسلامی» به رهبری سید عباس موسوی و گروه‌های دیگرِ شیعیِ درگیر با ارتش اسرائیل شکل گرفت.

در بیانیۀ ۱۹۸۵هدف‌های اصلی سازمان برقراری نظام اسلامی در لبنان، نابودی اسرائیل و بیرون راندن آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و اسرائیلی‌ها از خاک لبنان اعلام شده است. فهرست عملیات تروریستی حزب‌الله، چه در لبنان و چه در بیرون از لبنان، فهرست بلند بالایی است.

کشورهای کانادا، ایالات متحد آمریکا، بریتانیا، هلند، استرالیا و بحرین آن را رسماً سازمانی تروریستی می‌دانند. از مارس ۲۰۱۶ نیز کشورهای عربستان سعودی، قطر، امارات متحد عربی، عُمان و کویت آن را سازمانی تروریست می‌شناسند. در دهم مارس ۲۰۰۵ پارلمان اروپا قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن آمده است: شواهد انکارناپذیر برای تروریسم حزب‌الله وجود دارد و اتحادیۀ اروپا برای پایان دادن به آن باید گام‌های عملی بردارد. در  ژوئیۀ ۲۰۱۳ وزیران امور خارجۀ اروپا شاخۀ نظامی حزب‌الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دادند.

جمهوری اسلامی کمک‌های تسلیحاتی‌اش را به حزب‌الله هرگز انکار نکرده است. اما دربارۀ میزان کمک‌های مالی‌اش همواره سکوت کرده است. البته حقیقتِ امر بر کسی پوشیده نیست. سید حسن نصرالله، رهبر آن سازمان، همواره اعلام کرده است که حزب‌الله از ایران کمک می‌گیرد و به آن افتخار می‌کند.

در فوریۀ ۲۰۲۰ شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله، نیز در مراسم چهل و یکمین سالگرد انقلاب گفت: همه ملت ها، احزاب و رهبران باید زیر پرچم و رهبری جمهوری اسلامی ایران، امام خامنه ای، باشند و از اینکه ما را به داشتن رابطه با ایران متهم کنند نباید بترسیم. زیرا ارتباط با ایران سبب افتخار، عزّت، آزادی و سربلندی  است و تجربه ثابت کرده که هرکس در کنار ایران و مقاومت باشد به نتیجه می رسد.

برپایۀ گزارشی که «بنیاد دفاع از دموکراسی» در ۲۱ اردیبهشت برابر با ۱۱ ماه مه امسال منتشر کرد، گروه هکر ناشناسی در دسامبر ۲۰۲۰ به مجموعه‌ای از اسناد «مؤسسۀ قرض‌الحسنۀ حزب‌الله» دست پیدا کرد که نشان‌دهندۀ ابعاد کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به حزب‌الله است.

اطلاعات منتشرشده به بیش از ۴۰۰ هزار فرد حقیقی و حقوقی مربوط می‌شود. افزون بر شهروندان لبنانی پاره‌ای از نهادهای ایرانی، شماری از کادرها و مؤسسات وابسته به حزب‌الله و بعضی از بانک‌های مهم لبنان جزو شبکۀ پیچیدۀ انتقال پول به موسسۀ قرض‌الحسنۀ حزب‌الله لبنان‌اند.

در اسناد منتشر شده نام چندین نهاد ایرانی آمده است، از جمله شعبۀ «بنیاد شهید» جمهوری اسلامی در لبنان، کمیتۀ امداد امام خمینی، شرکت هواپیمایی ماهان ایر و اسکای گیفت، هلال‌احمر ایران، صدا وسیمای جمهوری اسلامی و شعبۀ بانک صادرات ایران در لبنان.

سه سال پیش تِیلور ستابلِتون، کارشناس روابط خارجی و خاورمیانۀ «بنیاد دفاع از دموکراسی» در حساب توئیتری خود نوشت: «در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ایران سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار به حزب الله لبنان کمک مالی کرده است.» این رقم را در آن سال رسانه‌های گوناگون منتشر کردند بی آنکه درستی آن را تأیید کنند.

البته در سال‌هایی که ایران با افزایش تحریم‌ها رو به رو شد، کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به حزب‌الله کاهش پیدا کرد. به گزارش العربیه کمک‌های مالی ایران به حزب‌الله در آغاز ۱۰۰ میلیون دلار در سال بود و سپس به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ با افزایش بهای نفت، میزان کمک مالی ایران به حزب الله به ۳۵۰ میلیون دلار در سال رسید.

درواقع، وضع مالی حزب‌الله تابعی است از وضع اقتصادی ایران. شکی نیست که این سازمان بدون کمک‌های مالی ایران نمی‌تواند با چنین نیرویی به حیات خود ادامه دهد.

علیرضا مناف زاده , رادیو بین المللی فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *