جزئیات جدید از مرگ شاهین ناصری، شاهد شکنجه افکاری در انفرادی زندان فشافویه

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۲

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران هنوز هیچ واکنش رسمی به خبر مرگ شاهین ناصری نشان نداده‌اند

با فاصله‌ای اندک از سالگرد اعدام نوید افکاری سنگری، زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ در شیراز، خبری درباره مرگ مشکوک شاهین ناصری در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ منتشر شده است. ناصری زندانی است که سال ۱۳۹۹ در پرونده افکاری به شکنجه شدن او شهادت داد و در این‌ خصوص یک فایل صوتی منتشر کرد.

شاهین ناصری پیش‌تر گفته بود معاون شعبه دادسرای امنیت و مسئول پرونده افکاری به وی گفته است که «کاری می‌کنم ذوب شوی!» تهدیدی که با انتقال او به زندان بزرگ تهران از یادها رفت؛ اما از روز ۳۰ شهریور که برادر وی مطلع شد این زندانی به دلایل نامعلومی در سلول انفرادی جان‌ باخته است، بار دیگر موردتوجه افکارعمومی قرار گرفت.

با گذشت بیش از یک روز از انتشار خبر مرگ شاهین ناصری، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران هنوز هیچ واکنش رسمی به این موضوع نشان نداده‌اند.

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری که وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله نوید افکاری را برعهده داشته است، در توییتی درباره مرگ این زندانی نوشته است که شاهین روز دوشنبه سه بار با تلفن زندان تهران بزرگ با او تماس گرفته و از وی خواسته است وکالتش را مجددا برعهده بگیرد.

منابع مطلع درباره تماس ناصری یک روز قبل از انتشار خبر درگذشت او در زندان تهران، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفتند: «وی روز قبل از مرگ خود از طریق تلفن بهداری زندان با پدر نوید افکاری و بابک پاک‌نیا، وکیل سابق خود، تماس گرفت و از انتقال به بند انفرادی به همراه شش نفر دیگر که دو نفرشان به کرونا مبتلا بودند، ابراز نگرانی کرد.»

شاهین ناصری در این تماس تلفنی تاکید داشته است که او را به دلیل بازنشر فایل صوتی درباره مرگ نوید در سالگرد اعدام او، همراه با بیماران مبتلا به کرونا به انفرادی منتقل کرده‌ و کارت تلفنش را هم گرفته‌اند.

بنا بر آخرین تماسی که روز چهارشنبه از زندان بزرگ تهران با خانواده ناصری گرفته شد، مسئولان این زندان از آن‌ها خواسته‌اند برای تحویل گرفتن پیکر این زندانی مراجعه کنند و گفته شده که پرونده وی برای بررسی دلایل مرگ به دادسرای جنایی تهران بزرگ ارجاع شده است.

به گفته افرادی که با شاهین ناصری پیش از مرگ او صحبت کرده‌اند، هیچ نشانه‌ای از افسردگی یا تصمیم به خودکشی در او وجود نداشته و بیشتر به دلیل تهدید شدن در زندان، بابت سلامتی خود در سلول انفرادی نگران بوده است.

ناصری در شهادت خود و در فایل صوتی که از وی منتشر شد، گفته بود که در اداره آگاهی شیراز کتک خوردن نوید افکاری و آسیب‌دیدگی جدی دست او را شاهد بوده و دیده است که چند مامور به‌شدت با لوله آهنی و چوب نوید را کتک زده‌ و گفته‌اند باید هرآنچه آن‌ها می‌گویند را بنویسد. به گفته شاهین ناصری، نوید افکاری در حالی‌ که به‌شدت شکنجه می‌شده، از هوش‌ رفته است.

کشته شدن زندانیان سیاسی زیر فشار و شکنجه از مواردی است که در دستگاه قضایی و زندان‌های جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه نیست.

به گفته مقام‌های قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، کاووس سیدامامی که در پرونده فعالان محیط‌زیست به اتهام جاسوسی دستگیر شد، در زندان خودکشی کرد؛ ادعایی که همان زمان خانواده وی و مدافعان حقوق بشر با اشاره به نظارت همیشگی از طریق دوربین مداربسته آن را رد کردند و انتشار فیلم آن را خواستار شدند و تاکید کردند که او زیر فشار و شکنجه شدید بوده است؛ اما حکومت ایران با رد این نظارت از طریق دوربین، بر مرگ سیدامامی به دلیل خودکشی پافشاری کرد.

در روزهای اخیر با انتشار فیلم دوربین‌های مداربسته اوین مشخص شد بر خلاف ادعای مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، بر زندان از طریق دوربین‌ها نظارت کامل وجود دارد. بعد از انتشار فیلم دوربین‌های مداربسته زندان اوین، مقام‌های قضایی ضمن عذرخواهی، توبیخ عاملان و اصلاح شرایط نگهداری زندانیان را وعده دادند؛ اما در چند روز گذشته، دو زندانی که در پرونده‌هایی مسئله‌ساز درگیر بوده‌اند، به شکلی مشکوک در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران جان باخته‌اند.

ابتدا خبر فوت ناگهانی میثم رضایی، متهم اصلی پرونده جنجالی مفتاح یا همان خودروهای وارداتی، در زندان اعلام شد و حالا خبر جان‌ باختن شاهین ناصری، شاهد پرونده نوید افکاری، منتشر شده است.

منابع مختلف در مورد مرگ مشکوک میثم رضایی در زندان احتمال داده‌اند که این حادثه با پرونده او و مقام‌هایی درون حاکمیت جمهوری اسلامی که در رانت و فساد اقتصادی گسترده نقش داشته‌اند، ارتباط دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *