آمارهای ثبت احوال: ۱۱۰ هزار مرگ اضافی در نیمه اول ۱۴۰۰

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۴

آمارهای جدید ثبت احوال نشان می‌دهد که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۹۰ هزار مورد مرگ و میر در ایران رخ داده است.

این در حالی است که در دور مشابه سال‌های قبل از شیوع کرونا، میزان مرگ و میر در شش ماه ابتدایی سال همواره حول و حوش ۱۸۱ هزار نفر در نوسان بوده است.

آرشیو آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد مرگ و میر در نیمه اول سال ۹۵ حدود ۱۷۸ هزار نفر و در دور مشابه سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب ۱۸۱ هزار نفر، ۱۸۲ هزار نفر و ۱۸۶ هزار نفر بوده است.

این رقم در نیمه اول پارسال که کشور درگیر کرونا بود، حدود ۲۳۵ هزار نفر شده بود.

بدین ترتیب، در نیمه ابتدایی امسال، شمار موارد مرگ و میر در کشور نزدیک ۱۱۰ هزار نفر و در نیمه ابتدایی پارسال حدود ۵۳ هزار نفر بیشتر از متوسط این آمار در دور مشابه سال‌های قبل از شیوع کرونا بوده است.

با این حال آمارهای رسمی، میزان قربانیان کرونا در کشور را بسیار کمتر از این ارقام نشان می‌دهد.

آمارهای وزارت بهداشت حاکی است که در شش ماه ابتدایی ۱۴۰۰، کمی بیش از ۵۶ هزار نفر و در نیمه ابتدایی ۱۳۹۹ حدود ۲۳ هزار نفر به خاطر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

قبلا برخی مقامات، از جمله مقامات سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی جان‌باختگان کرونا را دو تا سه برابر آمار رسمی عنوان کرده بودند.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد از زمان شیوع کرونا در کشور ۱۱۸ هزار نفر از این ویروس جان باخته‌اند.

از سویی آمارهای ثبت احوال حاکی است که پارسال در مجموع ۵۰۷ هزار مورد مرگ و میر در کشور ثبت شده که حدود ۱۳۰ هزار نفر بیشتر از متوسط آمار مرگ و میر در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ بوده است.

در نیمه ابتدایی سال جاری نیز شمار موارد مرگ و میر در کل کشور نزدیک ۱۱۰ هزار نفر بیشتر از دور مشابه سال‌های ۹۵ تا ۹۸ بوده است.

بدین ترتیب باین گمانه به وجود می‌آید که شمار واقعی جان‌باختگان کرونا در کشور می‌تواند بیش از دو برابر آن چیزی باشد که آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های ثبت احوال، وزارت بهداشت و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *