تجمع فعالان مدنی در سردشت در اعتراض به تجاوز یک گروه چند نفره به زنان

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۴

با وجود تهدید دادستان سردشت و فضای امنیتی تعدادی از فعالان مدنی این شهر شامگاه شنبه در اعتراض به پیگیری نشدن موضوع تجاوز یک گروه چند نفره به زنان و دختران در این شهر تجمع کردند.

 به گزارش سایت هه‌نگاو این فعالان مدنی با تجمع در میدان سرچشمه سردشت محکوم کردن تجاوز یک گروه چند نفره به شماری از زنان و دختران در این شهر با قربانیان و خانواده‌های آنها همدردی و از آنها حمایت کردند.

 آنان فراخوانی درباره این تجمع منتشر کرده بودند و در مقابل خداکرمی دادستان سردشت هشدار داده بود با افرادی که «فضای عمومی و امنیت شهرستان را چه از طریق فضای مجازی و چه تجمعات غیرقانونی مشوش کنند» برخورد خواهد شد.

 به گزارش هه نگاو موسی بهاری  فرمانده انتظامی سردشت به تجمع کنندگان اعلام کرده که سه نفر از اعضای این گروه بازداشت شده‌اند.

 سایت کردپا نیز خبر داد که نیروهای انتظامی گروهی از مردم که قصد پیوستن به معترضان را داشتند تهدید کرده‌اند.

 خبر «تجاوز یک باند چند نفره» به زنان و دختران در سردشت را چندی پیش چند صفحه اینستاگرامی فعال در حوزه حقوق زنان منتشر کردند.

آنها همچنین اسامی و تصاویر چند نفر از متجاوزان را نیز منتشر کردند و برخی از زنان تایید کردند که مورد تجاوز یکی از اعضای این باند «که چند سال پیش نیز خواهر خود را کشت» قرار گرفته‌اند.

 به دنبال انتشار این گزارش‌ها، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که  بامداد پنجشنبه اول مهر چند نفر با نارنجک به خانه پدری ناسکه افخمی، فعال حقوق زنان، حمله کرده‌اند و خسارات زیادی به این خانه وارد شده است.

ناسکه افخمی که در سوییس زندگی می‌کند به ایران‌اینترنشنال گفت تهدیدها علیه او و خانواده‌اش ادامه دارد.

 افخمی به ایران‌اینترنشنال گفت که حمله‌کنندگان سوار خودروی پراید بودند و علاوه بر خانه پدر و مادرش، خانه همسایه‌ها نیز بر اثر پرتاب نارنجک آسیب دیده است.

 یکی از نزدیکان خانواده افخمی به هه‌نگاو گفته بود که فردی ناشناس با خواهر ناسکه تماس گرفته و از او خواسته‌ است ناسکه را «تحت فشار بگذارند» تا هویت افرادی را که اطلاعات مربوط به باند را به دست آنها رسانده لو بدهند.

 در سالیان گذشته نیز گزارش‌هایی درباره تجاوز گروهی به زنان و دختران در برخی از شهرهای ایران منتشر شد اما مقامات رسمی با منتشرکنندگان آن گزارش‌ها برخورد کردند.

 از جمله در سال ۹۷ پس از انتشار اخباری درباره تجاوز به چند زن در شهرستان ایرانشهر محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، گفت عامل انتشار این خبر تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *