ثبت رکورد تازه دلار در دولت رئیسی؛ نرخ ارز به بالاترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رسید

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۸

قیمت فروش هر دلار آمریکا در معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد همزمان با صعود به بالاترین سطح در ۱۱ ماه گذشته، رکورد پیشین خود در دوران رئیس جمهوری ابراهیم رئیسی را نیز شکست.

بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه و برای چهارمین روز متوالی نرخ عرضه دلار در صرافی‌های تحت نظارت خود را افزایش داد و به ۲۷ هزار و ۶۹۳ تومان رساند که ۲۰۲ تومان بالاتر از نرخ روز سه‌شنبه و ۸۹۵ تومان بیش از نرخ روز شنبه بود.

همزمان، در داد و ستدهای بازار آزاد تهران نیز نرخ فروش دلار ابتدا تا ۲۸ هزار و ۳۴۰ تومان صعود کرد ولی با نزدیک شدن به دقایق پایانی مبادلات تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

بدین ترتیب، بهای آزاد فروش دلار به بالاترین سطح از اوایل نوامبر گذشته(اواسط آبان ماه پیش) رسید و رکورد ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومانی خود را که در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و در جریان خرید و فروش‌های روز ۲۸ اوت(۶ شهریور) ثبت شده بود، شکست.

در همین حال، بهای فروش هر یورو نیز در بازار تهران بار دیگر به مرز ۳۳ هزار تومان رسید که ۷۵۸ تومان بالاتر از نرخ رسمی فروش آن توسط شبکه رسمی صرافی‌های ایران بود.

صعود قیمت ارز در بازار ایران موجب شد تا با وجود کاهش ۳ دلاری بهای هر اونس طلا در مبادلات روز چهارشنبه بازار جهانی، نرخ فروش هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران با ۱۱۶ هزارتومان جهش به ۱۲ میلیون و ۸۲ هزار تومان برسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با صعود حدود ۱۲ هزار تومانی به نرخ یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان مبادله شود.

برخی فعالان بازار ارز ایران معتقدند که افزون بر افزایش نرخ رسمی ارز و کاهش عرضه آن از سوی بانک مرکزی همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد کسری بودجه دولت در نیمه دوم سال، بدبینی حاصل از طولانی شدن بازگشت ایران به پای میز مذاکرات وین، تنش‌های روزهای اخیر میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انتشار خبر تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر چین برای کاهش خرید نفت از ایران موجب تحریک نسبی تقاضا شده است.

این در شرایطی است که قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در سه سال گذشته رسید و در صورت عدم وجود تحریم‌های آمریکا، این عامل می‌توانست موجب کاهش نرخ ارز در بازار ایران شود.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *