سد زارم‌رود، دومین سد خطرناک برای مازندران

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۸

پس از احداث سد فینسک حالا مسولان سودای احداث سدی دیگر در این استان دارند. سدی که کارشناسان می‌گویند تقریبا بدون هیچ دلیلی احداث می‌شود و به جر آن، سرنوشت مازندران را بیش از پیش مانند خوزستان می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سد رجایی در حال حاضر بر رودخانه تجن، ساخته شده و آب شرب مردم منطقه را تامین می‌کند. با این حال نمایندگان مازندران به بهانه تامین آب شرب سعی در ساخت سد زارم‌رود بر رود تجن دارند.

این سد هم مانند سد فینسک روی یکی از سرشاخه‌های تجن مازنداران ساخته می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند. شرکت آب منطقه ای استان سمنان در حال ساخت سد فینسک در بالادست این رود است. در پایین دست این سد هم شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران برنامه احداث سد زارم رود دارد. این سد با شعار تامین آب شرب مردم ساری در حال ساخته شدن است.

مازندران بستر سدسازی‌های غلط

گنجایش فینسک ۱۳ میلیون مترمکعب است و و زارم رود نزدیک به ۹۰ میلیون متر مکعب. به همین دلیل حنیف رضا گلزار در گفتگو با تجارت‌نیوز، هشدار می‌دهد: با احداث این دو سد، بخش عمده‌ای از آب رودخانه تجن کاهش پیدا می‌کند و قطع می‌شود.

این کارشناس محیط زیست توضیح می‌دهد: سد چرگر هم در حال طراحی است تا روی سرشاخه همین رود مازندران احداث شود. به جز این هم، سال‌ها پیش هم یک سد دیگر بر سرشاخه رود تجن ساخته شده بود.

گلزار ادامه می‌دهد: رای نمایندگان ساری در مجلس شورای اسلامی عجیب است. چگونه می‌توان با احداث سد فینسک مخالف بود اما به احداث سد زارم‌رود، رای داد؟ هر دوی این سدها به دلایل نسبتا مشابه، برای مازندران مضر هستند. برخی از نمایندگان حتی اعتراضاتی نسبت به تاخیر در ساخت سد زارم‌رود داشته‌اند.

مردم مازندران مشکل آب شرب دارند؟

گلزار بیان می‌کند: این سد هم مانند بقیه سدهای کشور به منظور تامین آب شرب مردم در حال ساخت است. نماینده‌ها، شرکت آب منطقه‌ای مازندران و مسولان ساری می‌گویند قرار است آب مردم ساری و میان دورود، این گونه تامین شود.

این کارشناس اضافه می‌کند: آب مصرفی مردم در ساری و میان دورود اصلا میزان زیادی نیست. به راحتی می‌توان آب شرب مردم این نواحی را از آب سد شهید رجایی تامین کرد.

سد شهید رجایی ۱۸۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و گلزار یادآوری می‌کند: در حال حاضر برای تامین آب شرب این منطقه از این سد تخصیص گرفته شده و حتی تصفیه خانه هم تاسیس شده است.

با توجه به همه این داده‌ها به نظر می‌رسد در مساله احداث سد زارم‌رود، مساله آب شرب مطرح نیست زیرا مردم در ساری و میان دورود می توانند از سد بزرگ شهید رجایی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *