واردات لوازم خانگی کره‌ای به ایران به دستور علی خامنه‌ای ممنوع شد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۸
رسانه‌های ایران شامگاه چهارشنبه هفتم مهر گزارش دادند که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به وزیران صمت و اقتصاد دستور داد که از واردات هرگونه لوازم خانگی کره‌ای به کشور جلوگیری شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، این دستور به خواست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صادر شده است. او در نامه‌ای که تصویر آن در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده، به ابراهیم رئیسی نوشته است که «واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود».

این در حالی است که شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ کره جنوبی، دو برند معروف کره‌ای، بعد از تحریم‌های آمریکا روابط تجاری‌ خود را با ایران قطع کرده‌اند.

این دو شرکت در سال ۹۷ از ارسال قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کردند و از آن زمان، قاچاقچیان به قاچاق گسترده محصولات لوازم خانگی به ایران روی آورده‌اند.

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران آذرماه پارسال از گردش مالی «شش میلیارد دلاری» قاچاق لوازم خانگی در کشور خبر داده بود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ایران نیز درباره گران شدن قیمت لوازم خانگی به خبرگزاری مهر گفته بود «گرانی مواد اولیه» که تحت تاثیر گرانی ارز صورت گرفته، «منجر به افزایش قیمت نهایی محصول شده است».

در همین حال، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان اخیرا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا اذعان کرد که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در ایران به خرید وسایل دست دوم روی آورده‌اند و دلیل این مسئله را «گرانی لوازم خانگی ایرانی و خارجی» دانست.

روزنامه دنیای اقتصاد پیشتر در گزارشی، قیمت یک یخچال با کیفیت متوسط را معادل ۲۰ ماه حقوق یک کارگر در ایران برآورد کرده بود.

با استفاده از رسانه‌های ایران و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *