دستور شلیک تیر خلاص به خوزستان؛ تکمیل تونل انتقال آب بهشت‌آباد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۸

مافیای آب در ایران وابسته به بدنه اصلی حکومت است؛ بدنه‌ای که ابراهیم رئیسی و معاون اول او از آنجا آمده‌اند و اختیار دولت را در دست گرفته‌اند

دولت‌های قبل در خصوص مسائل و مشکلات آب در خوزستان، ناچار برای تامین منافع گروهی که مشهور به مافیای آب هستند، حقیقت را همواره به شکل‌های مختلف از مردم مخفی کرده‌اند. اما رئیس دولت سیزدهم خود نمایندهٔ این بهره‌برداران است و در همان سفر اول به استان خوزستان، با مسئول دانستن مردم این استان در موضوع آب، تکلیف همه را روشن کرد.

بسیاری از مطلعان در استان خوزستان طی همین مدت کوتاه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ابراهیم رئیسی در بحث تنش آبی خوزستان با راهکارهای امنیتی و پنهان کردن حقیقت، و تمکین به برنامه تکمیل طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، قصد پیشبرد مسائل و امور را دارد.

روز ششم مهر ۱۴۰۰، عباس رضایی، استاندار اصفهان، با اعلام انتقال ۷۰میلیون لیتر آب از محل تونل کوهرنگ سه، در مورد در دست اجرا بودن پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون تاکید کرد و گفت: «مجوز ۱۳ کیلومتر پایانی تونل بهشت‌آباد دریافت شده است.»

در حالی خبر نهایی شدن پروژه تونل بهشت‌آباد منتشر شد که بیش از یک دهه است که نمایندگان استان اصفهان خط قرمز خود با وزارت نیرو را تکمیل همین پروژه اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر، فعالان محیط‌زیست و مقام‌های ارشد استان خوزستان بارها تاکید کرده‌اند که تکمیل این پروژه تیر آخر بر قلب تشنه خوزستان است.

طی روزهای گذشته همچنین اخبار متعددی از وضع نامناسب آب شرب و قطع دائم آب در مناطق مختلف استان خوزستان منتشر شد. طبق پیگیری خبرنگار ایندیپندنت فارسی، شوری و تلخی آب شرب به‌خصوص در شهرهای جنوبی استان خوزستان، قطع دائم آب در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز، نبود آب در روستاها، و خالی از سکنه شدن بیش از ۵۰ روستا از مجموعه ۷۰۰ روستای درگیر تنش آبی، بخشی از مشکلات استان خوزستان است.

پیش از این، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق جمهوری اسلامی ایران، در جریان اعتراض‌ها به بی‌آبی در خوزستان که منجر به کشته شدن عده‌ای از شهروندان این استان شده بود، گفته بود که با توجه به نبود بارندگی مناسب تا پایان آبان در خوزستان و خالی بودن سدها و کمبود شدید منابع آبی در این استان، امکان رهاسازی آب وجود ندارد، و در مهر و آبان خوزستان با مشکل آب شرب مواجه خواهد شد.

استاندار سابق خوزستان نیز تاکید کرده بود که «وضع تامین آب شرب مردم این استان سهمگین است.» اما ابراهیم رئیسی در نخستین سفرش به خوزستان، که نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی آن را بیشتر نمایشی خوانده بود تا کارساز، بدون اشاره به وضعیت برداشت آب از سرشاخه‌های کارون گفته بود که مشکل آب در این استان باید با کمک مردم حل شود.

رئیس دولت سیزدهم بدون اشاره به بهره‌برداران حکومتی منابع آبی استان خوزستان و طرح‌های انتقال آب، در حل مشکلات این استان، مردم را مسئول دانست.

سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز که ۲ مرداد ۱۴۰۰ در جریان بازدید از استان خوزستان و اعتراض‌ها به بی‌آبی گفته بود: «در خوزستان می‌مانیم تا مشکل تنش آبی حل شود» تا کنون هیچ اطلاعات دقیقی دربارهٔ فعالیت‌های انجام شده برای حل مشکل تنش آبی در خوزستان ارائه نداده است.

با گذشت بیش از دو ماه از سرکوب اعتراض‌های مردمی در استان خوزستان، اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که ۷۰۰ روستا و چند شهر مهم خوزستان که طبق اعلام رسمی درگیر تنش آبی بوده‌اند، در هفته‌های نخست پس از اعتراض‌ها با استفاده از تانکر آب‌رسانی شده‌اند، اما در شهرهای شادگان و دشت آزادگان و روستاهای تابع آن، همین‌طور در مناطق روستایی شهرهای اهواز و سوسنگرد، ارسال آب با تانکر یا متوقف شده یا به دو تا سه نوبت در هفته، در حد تأمین حداقل آب شرب مردم، کاهش‌ یافته است.

همچنین، در شهرهای آبادان و خرمشهر، همین‌طور در شهرهای بزرگ نوار جنوبی استان خوزستان، شور و تلخ شدن، کاهش چشمگیر فشار آب، و قطع شدن دائم آب در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز، مسائلی است که به‌خصوص در ماه گذشته تشدید شده است.

همه این مسائل و شواهد، در کنار اخبار منتشر شده در روزهای گذشته دربارهٔ افزایش انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به مناطق مرکزی و صدور مجوز طرح انتقال تونل بهشت‌آباد، روشنگر این است که با آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی و وزیر جدید نیرو در دولت وی، نه‌تنها رویکردها برخلاف ادعاهای مطرح شده در تیر ۱۴۰۰ دربارهٔ تنش آبی خوزستان و دلایل آن تغییری نکرده است، بلکه نفع‌برندگان به‌سرعت در حال پیشبرد پروژه‌های خود هستند.

یکی از مسئولان سازمان آب و برق استان خوزستان در همین باره به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «تاکید شده است که با خبرنگاران محلی صحبت شود که تا حد ممکن، در پوشش اخبار مربوط به مسائل آب، اخبار نگران‌کننده منتشر نشود. اوضاع منابع آبی در سد کرخه بسیار بحرانی است، ورودی آب به خوزستان نیز با وجود همه هشدارهای کارشناسی، افزایشی در این دو ماه پیدا نکرده که هیچ، طبق اطلاعات دقیقی که ما داریم، برداشت از سرشاخه‌ها نیز بی‌سروصدا افزایش یافته است. در جلساتی که در همین ماه بین مدیران سازمان و استاندار جدید خوزستان برقرار شده، گزارش کامل این وضع داده شده است، اما ایشان علاقه زیادی به پرداختن به این مسائل ندارند. درهرصورت، نه‌تنها مشکلات آب حل نشده که بیشتر هم شده است.»

این کارشناس مسئول که نخواست نامش فاش شود، همچنین گفت: «برای اینکه ببینید وضع استان چه اندازه نگران‌کننده است، کافی است نگاهی به اوضاع کشاورزی در مناطق پر آب خوزستان مثل شمال این استان داشته باشید. حتی ما در آن بخش‌ها هم برای مصرف روزانه مردم وارد شرایط تنش آبی شده‌ایم. اینکه در مرداد گفته شد برداشت آب شرکت‌ها داخل خوزستان از منابع آبی و سهم حقآبه آن‌ها کم شده هم درست نیست، چون نظارتی وجود ندارد برای آرام‌ کردن افکارعمومی و مصرف اخبار، این مطالب منتشر می‌شود.»

همچنین، یکی از کارشناسان اداره کل جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی با تاکید بر اینکه وضع کشت تابستانه و پاییزه در خوزستان اصلاً خوب نبوده است، تاکید کرد: «در نواحی جنوبی خوزستان مردم حتی آب برای مصرف خودشان هم ندارند چه برسد به اینکه برای احشام یا کشاورزی از آب استفاده کنند.»

این کارشناس توضیح داد: «از پساب نیشکر و پساب‌های صنعتی و خانگی که بعضاً در آبراه‌های استان در این مدت رهاسازی شده‌اند، نمی‌توان برای کشاورزی در جنوب خوزستان استفاده کرد. حقآبه کشاورزی در استان خوزستان طی شش ماه گذشته بسیار کم شده است و واقعاً کشاورزان هم ناامید هستند و کار زیادی نمی‌توان انجام داد.»

این کارشناس اعتقاد دارد که مسئولان در تهران دقیقا از اوضاع خوزستان و مشکلات آبی در خوزستان اطلاع دارند، اما اراده و برنامه‌ای برای حل این مسائل وجود ندارد، و نفوذ مسئولان اصفهان و متولیان در استان‌های قم، اراک، و دیگر استان‌های مرکزی ایران نیز از مسئولان خوزستان بیشتر است.

مافیای آب در ایران وابسته به بدنه اصلی حکومت است؛ بدنه‌ای که ابراهیم رئیسی و معاون اول او از آنجا آمده‌اند و اختیار دولت را در دست گرفته‌اند. اگر در دولت‌های قبل گفته می‌شد رؤسای‌جمهوری تحت فشار سهام‌داران و بهره‌برداران منابع آبی امکان حل مشکلات محیط زیستی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی خوزستان را ندارند، دولت ابراهیم رئیسی نه‌تنها نماینده این جریان، که اصل این جریان در جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *