رزمایش ارتش ایران در میانه تنش با آذربایجان آغاز شد

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۹

استان‌وایر- با وجود مخالفت‌های جمهوری آذربایجان، رزمایش نیروی زمینی ارتش ایران در منطقه شمال غرب کشور با نام « فاتحان خیبر» آغاز شد. این رزمایش در منطقه مرزی آذربایجان و ایران برگزار می شود.

به نوشته خبرگزاری صداوسیما، در این رزمایش ارتش، تیپ های ۲۱۶ زرهی ، ۳۱۶ زرهی ، تیپ ۲۵ ، گروه ۱۱ توپخانه ، گروه پهپاد ، جنگال ، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و بالگردهای هوانیروز  حضور دارند.

سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسوولین استانی در این مانور نظامی حضور دارند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در این مانور گفته حساسیت ایران به مرز شمال غربی «افزایش یافته» و فعالیت اسرائیل آنجا «به طور کامل در رصد» است.

خبرنگار ایرنا در ارومیه به نقل از سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش گزارش داد: «در منطقه ما عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت را داریم که از جای دیگر آمده و آن، رژیم نامشروع صهیونیستی است.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی همچنین گفته : در کنار این موضوعات، هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند، محرز نشده و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است.

در جریان جنگ سال گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی»، گزارش‌هایی از حضور شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد در حمایت از جمهوری آذربایجان در این جنگ منتشر شد.

این افراد که از سوی کشور ترکیه حمایت می‌شوند، در جنگ داخلی سوریه در برابر بشار اسد و شبه‌نظامیانی می‌جنگند که از سوی ایران حمایت می‌شوند.

کیومرث حیدری بدون نام بردن از ارمنستان که در جریان جنگ با آذربایجان مرز خود با ایران را از دست داد گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملا نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است و آن را قابل قبول نمی‌داند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.

تنش‌ها بین ایران و آذربایجان در پی برگزاری یک رزمایش با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور دو کشور پاکستان و ترکیه در شهریور امسال بالا گرفته است.

چند روز پس از برگزاری این رزمایش، کامیون‌های ایرانی به مقصد ارمنستان با محدودیت‌های بیشتر و عوارض گمرگی بالاتر در مقایسه با گذشته مواجه و دو راننده ایرانی نیز بازداشت شدند.

به دنبال جدال لفظی ایران و جمهوری آذربایجان بر سر بازداشت رانندگان ایرانی و مسدود شدن چند روزه مسیر ایران به ارمنستان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از برگزاری رزمایشی در شمال‌غرب ایران خبر داده بود.

«الهام علی‌‌اف»، رییس جمهوری آذربایجان روز پنجم مهر در واکنش به برگزاری رزمایش از سوی ایران گفته بود: «هر کشوری می‌تواند هر رزمایش نظامی را که می‌خواهد، در خاک خود انجام دهد. این حق حاکمیت او است. اما سوال این جا است که چرا اکنون و چرا در مرز ما؟ این سوالات را نه من بلکه جامعه آذربایجان می‌پرسند. آذربایجانی‌های سراسر جهان آن را می‌پرسند.»

«سعید خطیب‌زاده»، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات رییس‌ جمهوری آذربایجان گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند، انجام خواهد داد.»

اسرائیل همکاری‌های گسترده با جمهوری آذربایجان دارد و سال گذشته نیز گزارش‌هایی درباره کمک نظامی آن به آذربایجان در جنگ با ارمنستان منتشر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *