گزارش تکان دهنده از شکاف ۷۲ کیلومتری در کاشان

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۱

گزارشی از فرونشست زمین در کاشان و نگاهی کوتاه به فاجعه زیست محیطی که جمهوری اسلامی بوجود آورده است.

گزارش محمد درویش، کنشگر محیط زیست، پژوهشگر و کویرشناس از کاشان: شکافی به طول ۶۲ کیلومتر در شمال کاشان، منطقه طاهرآباد؛ ناشی از برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی بوجود آمده است.

در حالی که این دشت دارد نابود می‌شود همچنان صنایع آب‌بر در کاشان و آران‌بیدگل استقرار پیدا می‌کند و برخی از نمایندگان و مسئولین منطقه دنبال استقرار این صنایع هستند به بهانه اشتغال و متوجه نیستند دشتی که با چنین فاجعه‌یی روبرو بشود، عملا به دشتی مرده تبدیل می‌گردد و “حتی اگر از امروز میزان تغذیه و برداشت را برابر بکنیم دست کم ۵۰ تا ۷۰ هزار سال زمان لازم دارد تا این دشت تاب آوری خودش را بدست بیاورد”!

اصفهان در پهنه سراسری از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال متاسفانه طی دو روزی که من دارم بازدید می‌کنم با همین بحران‌های جدی روبرو است.

بر پایه آمارها؛ سالانه دو میلیارد تن خاک خود را از دست می‌دهیم. میزان جابجایی خاک در ایران شش تا هفت برابر میزان خاک‌زایی‌ در ایران است.

بر پایه آخرین گزارش سازمان ملل بسال ۲۰۱۸ مجموع فرمایش خاک -در کل کره زمین به رقم ۲۴ میلیارد تن رسیده است.

در ایران تحت حاکمیت ملاها، که یک درصد کل خشکی‌های زمین را دارد، اکنون دو میلیارد تن سالانه خاک خود را از دست می‌دهیم. یعنی به نسبت سطح پهنه ایران برابر زمین، ۸ برابر بیش از حد متوسط جهانی را داریم.

هر سانتیمتر خاک در ایران، بطور میانگین؛ ۸۰۰ سال زمان می‌برد تا شکل بگیرد و دراین مورد نیز ۱۶ برابر متوسط جهانی می‌شود.

حال اگر ارزش این خاک را فقط از نظر کانی‌های فلزی مد نظر قرار دهیم که هر تن خاک ۲۸ دلار ارزشگذاری شده – بر پایه کارشناسی انجمن علوم خاک ایالات متحده امریکا، یعنی ما سالانه ۵۶ میلیارد دلار سرمایه خویش را داریم از دست می‌دهیم، که برای هر سانتیمترش باید ۸۰۰ سال انتظار کشید!


مطابق آمار شرکت منابع آب ایران، در ۶۰ دشت مرکزی ایران که دو -سوم خاک کشور را دربرمی‌گیرد، میزان افت سالانه آب زیر زمینی به بیش از دو متر رسیده است.

در تهران طی یک دهه اخیر بین ۷ تا ۱۷ متر سطح آب زیر زمینی پایین رفته است و در جنوب غربی تهران میزان فرونشست زمین تا ۳۶ سانتیمتر در سال است. یعنی ۹۰ برابر چیزی که ازآن به عنوان شرایط بحرانی یاد می‌شود بیشتر است. این رقم بلاترین در ایران نیست، در فاصله دشت فسا و جهرم در استان فارس، این رقم به ۵۴ سانتیمتر در سال رسیده است که ۱۴۰ برابر چیزی است که ازآن به عنوان شرایط بحرانی یاد می‌کنند!

حال اگر بیاییم در حوزه تنوع زیستی: سازمان حفاظت محیط زیست وقتی که کلنگش را زمین زدند در ۵۰ سال پیش، حدود ۳ میلیون آمار حیات وحش برآورد شده بود که دراین سرزمین وجود دارد و الان طبق آخرین آمارها، معاونت سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده، این رقم به حدود ۲۰۰ هزار کاهش یافته است، یعنی ۹۰ درصد اندوخته جانوری خودرا از دست داده‌ایم!

در حوزه آلودگی هوا، مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس فرمایشی؛ خسارتی که کشور از منظر آلودگی هوا می‌بیند، ۸.۲ میلیارد دلار است و سالانه ۳۵۰۰۰ تن از هم‌میهنان بر اثر آلودگی هوا جان خودرا از دست می‌دهند.

دو دهه است که این آمارها از نظر رسمی اعلام نشده و تغییر نکرده و آشکار است که بسیار بالاتر خواهد بود.

•ایران از نظر فرونشست زمین بدترین وضعیت را در کره زمین پیدا کرده است.

•از نظر فرسایش خاک بدترین وضعیت را در کره زمین دارد.

•از نظر انقراض حیات وحش یکی از ۵ کشور اول جهان است.

•از نظر آلودگی هوا هر چند که رتبه بندی وجود ندارد ولی بدترین است و هر ساله چند تا از شهرها به عنوان آلوده‌ترین شهرهای جهان معرفی می‌شود.

•اگر آمارها را امنیتی نمی‌کردند، آنوقت می‌توانستیم نشان بدهیم که وضعیت به مراتب بدتر ازین چیزی استکه می‌گوییم.

آنچه دیدیم و خواندیم، گوشه‌یی از جنایات سازمان یافته حکومت ملاها برای نابودی ایران و ایرانی است، اگر به زندگی خود و خانوادمان علاقه داریم، لحظه‌یی نبایستی درنگ کنیم و تا زمان سرنگونی جمهوری شیطانی از پای بنشینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *