تاریخ‌سازی کشتی آزاد ایران در نروژ؛ یزدانی به تختی رسید

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۲

در دومین روز از مسابقات جهانی کشتی آزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع روی سکوی نخست ایستادند.

در این رقابت‌ها که به میزبانی نروژ برگزار می‌شود، حسن یزدانی در فینال ۸۶ کیلوگرم برای چهارمین بار مقابل دیوید تیلور از آمریکا ایستاد.

سه مبارزه قبلی در جام جهانی کرمانشاه، مسابقات جهانی بوداپست و المپیک توکیو با برتری تیلور به پایان رسیده بود.

یزدانی این بار توانست با نمایشی برتر در طول شش دقیقه مبارزه، ۶ بر ۲ پیروز شود تا جشن قهرمانی را برپا کند.

او حالا با چهار طلای جهان و المپیک، دو نقره جهان و المپیک و یک برنز جهان، ۷ مدالی شده است تا در تاریخ کشتی آزاد ایران، کنار غلامرضا تختی اسطوره ورزش ایران بایستد.

یزدانی برای راهیابی به فینال مقابل عظمت دولت بیکوف از قزاقستان ۱۲ بر ۲ برنده شد. سپس ۱۱ بر صفر اتان راموس از پورتوریکو را برد. در نیمه نهایی هم آرتور نایفونف از روسیه را ۸ بر ۲ شکست داد.

یزدانی پس از کسب مدال طلا گفت: «هیچ وقت در هیچ میدانی کم فروشی نمی‌کنم. تمام تلاشم را کردم برای شادی مردم که در چند مبارزه قبلی کام‌شان تلخ شده بود. امیدوارم پیروزی‌ها ادامه‌دار باشد و بقیه بچه‌ها بهترین نتایج را کسب کنند.»

در دسته فوق سنگین امیرحسین زارع دارنده مدال برنز المپیک، توانست شکست در المپیک توکیو مقابل گنو پتریاشویلی از گرجستان را جبران کند و روی سکوی نخست دنیا بایستد.

ایران در این وزن فقط یک بار توسط علیرضا سلیمانی در سال ۱۹۸۹ صاحب مدال طلای جهانی شده بود. سلیمانی در فینال تاریخی به میزبانی سوئیس، از سد بوریس بومگارتنر آمریکایی گذشت.

علیرضا سرلک در ۵۷ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در ۶۵، محمد نخودی در ۷۹ و کامران قاسم‌پور در ۹۲ کیلوگرم نیز با غلبه بر همه حریفان‌شان روانه فینال شدند. آنها دوشنبه شب برای کسب مدال طلا مبارزه می‌کنند.

در این بین پیروزی قاسم‌پور مقابل جیدن کاکس (آمریکا) از مهم‌ترین حوادث رقابت‌ها بود. کاکس که دو طلای جهانی در کارنامه دارد، پیشتر سه بار بر علیرضا کریمی غلبه کرده بود.

جردن باروز (آمریکا) هم که تاکنون به ایرانی‌ها نباخته، برای کسب ششمین مدال طلای جهانی – المپیکی خود، مقابل محمد نخودی قهرمان نوزده ساله جوانان جهان می‌ایستد.

ایران در حالی به رکورد شش فینالیست رسیده که این اتفاق فقط در سال ۱۹۶۱ افتاده بود. آن سال ایران با سرمربیگری حبیب‌الله بلور توانست ۵ طلا و یک نقره به دست بیاورد و برای اولین بار قهرمان جهان شود.

پژمان درستکار سرمربی ایران به خبرنگاران گفت: «پیروزی یزدانی بر تیلور بغضی در سینه مردم ایران بود و می‌دانم که خیلی خوشحالند. امیدوارم بقیه بچه‌ها هم بهترین نتایج را بگیرند و مردم را شاد کنند. از ۴۰ روز پیش لحظه به لحظه کشتی تیلور را آنالیز کرده بودیم و او هم مو به مو برنامه‌های کادر فنی را اجرا کرد.»

رحمان عموزاد در ۶۱ و یونس امامی در ۷۴ کیلوگرم تنها نمایندگان ایران بودند که با شکست مقابل رقبایشان از دور مسابقات حذف شدند. عرفان الهی و مجتبی گلیج نمایندگان ایران در دو وزن پایانی مسابقات کشتی آزاد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *